Syksyllä
1892 nuoripari muutti yhteiseen kotiin Wladimirinkadulle eli nykyiselle
Kalevankadulle Helsinkiin. Samalla Sibelius uudisti läheisen ystävyytensä
Robert Kajanukseen ja taidemaalari Axel Galléniin (myöhemmin Akseli
Gallen-Kallela). Alkoivat usein jopa vuorokausia hotelli ja ravintola
Kämpissä kestäneet Symposion-istunnot,
joiden aikana kolmikko ja heidän taiteilijaystävänsä pohtivat
elämän ja taiteen peruskysymyksiä ja venyttivät kotona odottavien
puolisoidensa kärsivällisyyttä.
Symposion-istunnot
veivät aluksi vain murto-osan nuoren aviomiehen ajasta. Sibelius
opetti sekä Wegeliuksen musiikkiopistossa että Kajanuksen orkesterikoulussa.
Aineina olivat teoria ja viulunsoitto, ja opetusta oli pahimmillaan
yli 30 tuntia viikossa.
Opetustehtävien
lisäksi hän viimeisteli seitsemän laulua Runebergin sanoihin,
ja sai ne jopa julkaistua. Syksyn 1892 päätyönä oli kuitenkin
Sadun sävellys. "Siinä on intohimoa, Rausch [huumaa]",
hän kirjoitti ystävälleen Adolf Paulille ja mainitsi samalla Arnold
Böcklinin maalaukset.
Sadun
sävellystyö katkesi hetkeksi isoäidin, ruustinna Borgin hautajaisiin,
joista muodostui Sibeliuksen hyvästijättö lapsuuden Hämeenlinnalle.
Hautajaisten jälkeen säveltäjän lapsuudenkoti myytiin.
Nykyistä
versiota pidempi ja moniaineksisempi Satu kantaesitettiin
16. helmikuuta 1893. ”Olisipa hänen musiikillinen intuitionsa
vielä hiukan vähemmän mielivaltainen", Nya pressenin Karl Flodin
harmitteli. Oskar Merikanto uskaltautui vaatimaan, että Sibelius
voisi pyyhkiä teoksesta pois ylimääräiseltä tuntuvia kohtia. Näin
Sibelius tekikin vuonna 1902.
Varsinainen
tyrmäys tuli maaliskuussa 1893, kun Sibelius johti kolmasti Kullervon.
Uuden Suomettaren kriitikko piti teosta käsittämättömänä ja esitystä
haluttomana. Aftonbladetin mukaan teos oli pitkä, yksitoikkoinen
ja väsyttävä. Vanhoilla päivillään Sibelius muisteli, että ystävätkin
kehottivat häntä ryhtymään ”urkuriksi Porvooseen”.
Maaliskuussa
1893 Aino ja Janne saivat esikoisensa Evan, ja huhtikuussa Sibelius
sai säveltäjänä vaihteeksi menestystä, kun Väinämöisen venematkaa
kuorolle pidettiin kriitikkopiireissäkin hyvänä ja helppotajuisena
teoksena. Venematka vaikutti Sibeliuksen mukaan ”kuin pommi”
.
Nyt
alkoi Sibeliuksen lyhyt wagneriaaninen kausi. Kesällä 1893 hän
suunnitteli oopperaa Kalevalan 6. ja 16. runon pohjalta.
Veneen luominen oli tarkoitus säveltää Wagnerin Oper
und Drama –kirjoituksen antaman mallin mukaan. ”Sävelet pääsevät
oikeaan voimaansa vasta silloin kun niitä ohjaa runollinen tarkoitus.
Toisin sanoen kun sana ja sävel yhdistyy”, Sibelius päätteli.
Oopperan
alkusoitoksi Sibelius sävelsi Tuonelan joutsenen. Hän haki
tyylilleen vahvistusta pyhiinvaellusmatkalla Bayreuthin Wagner-juhlille
kesällä 1894, mutta lopulta Wagner-palvonta herätti hänessä vastareaktion.
Wagner-kriisi laukesi Lisztin Faust-sinfoniaa tutkimalla.
”Luulen että minä olen oikeastaan musiikkimaalari ja runoilija.
Tarkoitan, että tuo Listz’in [Lisztin] musiikkikanta on minulle
lähintä. Tuo symfoninen runo”, Sibelius päätteli nyt. Oopperan
säveltäminen sai jäädä, ja luonnoksista hän muokkasi Lemminkäissarjaa.
Oopperasuunnitelman
vuosina valmistui useita muitakin teoksia: Viipurin osakunta tilasi
häneltä musiikin Karjalan historiasta kertoviin kuvaelmiin. Syntyi
Karelia-näyttämömusiikki, jonka aineksista Sibelius muokkasi
myöhemmin Karelia-sarjan. Näyttämömusiikilla ja varsinkin
siitä nopeasti muokatulla, nykyistä pidemmällä sarjalla oli hyvä
vastaanotto Helsingin kriitikkopiireissä. Ylioppilaskunnan Laulajien
sävellyskilpailussa Sibelius jäi kuitenkin toiseksi Rakastavallaan.
Voiton vei hänen entinen opettajansa Emil Genetz isänmaallisella
Hakkapeliitat-laululla.
Kesän
Bayreuth-matkan jälkeen Sibelius sai arveluttavaa julkisuutta,
kun Axel Gallén ripusti syysnäyttelyyn Symposion-taulun,
jossa Sibelius, Kajanus, Gallén sekä nukahtanut "porvari" istuvat
ravintolassa munkkiliköörin äärellä ja katselevat Osiriksen siipiä
syvästi symbolisen taustan hohteessa.

Axel Gallénin
ensimmäinen versio ns. "Kajustaflan" Symposion-aiheesta.
Vasemmalta Axel Gallén, Oskar Merikanto, Robert Kajanus
ja Jean Sibelius.
Sibelius
joutui taulun vuoksi juopon taiteilijan kirjoihin. Jopa hänen
luotonsaantinsa vaikeutui. Säveltäjä muisteli kuitenkin Symposion-iltoja
hyvällä. ”Symposion-illat antoivat minulle paljon tuona aikana,
jolloin muuten olisin ollut enemmän tai vähemmän yksin.”
Loppuvuodesta
1894 perheeseen syntyi toinen tytär, Ruth. Sibelius viihtyi hetken
entistä paremmin kotonaan työpöydän ääressä. Maaliskuussa 1895
kantaesitettiin Metsänhaltijattaren "ensimmäinen skizzi",
eli melodraama lausujalle, jousille, kahdelle käyrätorvelle ja
pianolle. Metsänhaltijattaren orkesteriversio esitettiin
17. huhtikuuta. Nyt eroottissävyisen teoksen wagneriaaniset piirteet
paljastuivat selvemmin. Metsänhaltijatar unohtui myöhemmin
vuosikymmeniksi, kunnes Osmo Vänskän johtama Lahden kaupunginorkesterin
levytys teki siitä pienen mediatapauksen 1990-luvulla.
Sibeliuksen
työ tähtäsi kuitenkin Lemminkäissarjaan, ja syksyllä 1895
hän hankki velkatilanteesta huolimatta virkavapautta musiikkiopistosta
saadakseen teoksen valmiiksi. Teos oli harjoitusvalmis huhtikuun
alussa 1896, mutta Kajanuksen orkesteri oli edelleen epäileväinen.
Esitys oli lopulta yleisömenestys, mutta arviot erimielisiä. Oskar
Merikanto ylisti teosta, mutta Karl Flodinilla oli jo nyt varauksia:
esimerkiksi Tuonelan joutsenen englannintorvisoolo oli
hänestä ”kolossaalisen pitkä ja ikävystyttävä”.

Aleksander
Järnefelt kuoli päivä Lemminkäisen kantaesityksen
jälkeen. Ryhmäkuvassa seisomassa Arvid, Armas, Eero
ja hänen vaimonsa Saimi Järnefelt. Istumasssa Aino Sibelius,
Elisabeth Järnefelt, Jean Sibelius, Emmy (Arvidin vaimo)
ja Eero (Arvidin poika), Elli Järnefelt (Ainon sisar), Mikael
Clodt (Elisabethin veli) ja Kasper Järnefelt.
Välitöinään
Sibelius teki Kruunajaiskantaatin yliopistolle, mutta kantaesitys
2. marraskuuta 1896 meni piloille erään muusikon juopumuksen vuoksi.
Sibelius jatkoi säveltämällä yksinäytöksisen oopperan Neito
tornissa. Yleisö oli jo taipunut Sibeliuksen kannalle, mutta
kriitikoilla oli jälleen myös varauksia. Sibelius kielsi oopperansa
esittämisen pian marraskuisen kantaesityksen jälkeen. Sen alkusoittoa
hän johti kuitenkin vielä vuosia myöhemmin.
25.
marraskuuta 1896 Sibelius pyrki Richard Faltinin seuraajaksi Helsingin
yliopiston musiikinopettajan virkaan. Koeluennon aihe oli kansanmusiikki
ja sen vaikutus säveltaiteeseen. ”Omituinen yhdenkaltaisuus vallitsee
meidän aikamme ja Bachia edeltäneen vuosisadan välillä. Silloin
olivat kirkkosävellajit hajoamistilassa. Ne eivät saattaneet pitää
pintaansa sen takia että olivat konstruoituja ja vailla lujaa
pohjaa. Ne saivat antaa sijaa tonaalisuudelle, jolla oli oma perustansa
ikivanhassa kansanlaulussa. Nyt näkyy selvästi, että meidän moderni
tonaalisuutemme horjuu”, Sibelius luennoi.
”Mutta
- ei tule mennä repimään alas vanhaa ellei ole panna sen tilalle
jotakin uutta. Tämä ei onnistu sillä tapaa, että rakennetaan säveljärjestelmä
- se on löydettävä elävänä kansansävelestä."
"Menen
niin pitkälle tässä väitteessä, että kaikki nk. mielenkiintoiset
käänteet, modulaatiot ym. ovat vain ohimenevästi arvokkaita, ellei
niiden siemen ole kansanmusiikissa.”
Koeluento
oli hieman mosaiikkimainen, mutta Sibeliusta päätettiin ehdottaa
virkaan. Robert Kajanus teki kuitenkin valituksen ja voitti lopulta
taistelun. Tämä viilensi ystävysten välejä tuntuvasti. Vaikka
yhteistyö jatkui, Sibelius tunsi tästä lähtien myös epäluuloa
Kajanusta kohtaan ja purki ristiriitaisia tunteitaan usein muistiinpanoihinsa.
Näin
Symposion-piirin ydinkolmikko oli hajonnut: Gallen-Kallela oli
usein ulkomailla tai erämaassa. Kajanus ja Sibelius koettiin nyt
kilpailijoiksi, vaikka he jatkoivatkin yhteistyötä. Symposion-vuosien
kiihkein vaihe oli päättynyt jo vuoden 1894 lopussa, ja nyt Symposionin
yhteisöllisyyden tunne katosi lopullisesti.
”Minä
valmistauduin kulkemaan omaa tietäni”, Sibelius muisteli. ”1890-luvun
tunnelma ei palannut.”