Sibeliuksen
tyyneys karisi nopeasti, sillä uusi vuosisata alkoi aviopuolisoiden
elämän hirvittävimmällä tapahtumalla. Sibeliusten silloisen kolmilapsisen
perheen nuorin tytär Kirsti kuoli lavantautiin 13. helmikuuta.
Aino Sibelius masentui syvästi, ja Jean Sibeliuksen alkoholinkäyttö
muuttui nuoruuden railakkaasta juhlimisesta vaarallisemmaksi harrasteeksi.
Työntekoa se ei kuitenkaan vielä haitannut.
Melankolisesta
tunnelmasta kertoo nopeasti sävelletty Fantasia sellolle ja pianolle,
joka myöhemmin sai nimen Malinconia. Välityöksi jäi myös
Muntra Musikanter -kuoron sävellyskilvassa palkittu Sandels.
Oskar Merikanto kirjoitti kantaesityksen jälkeen suoraan,
että "emme tätä teosta kuitenkaan lue Sibeliuksen läheskään parhaisiin
teoksiin”.
Kevään
päätyö oli ensimmäisen sinfonian uusiminen ennen Robert Kajanuksen
orkesterin kiertuetta ja esityksiä Pariisin maailmannäyttelyssä.
Sekä Sibelius että Kajanus saivat kirjeitse pitkin kevättä hyviä
ohjeita salaperäiseltä ”musikvän”-nimimerkiltä. Kyse oli vaatimattomasta
paronista Axel Carpelanista, josta tuli pian Sibeliuksen merkittävimpiä
ystäviä ja tukijoita.
Sibelius
lähti mukaan kiertueelle sen keskeisenä säveltäjänimenä, vaikka
Kajanus ei antanut hänen johtaa konsertteja. Ohjelmiston pääpaino
oli Sibeliuksen orkesteriteoksissa: kuultiin ensimmäinen sinfonia
ja Finlandia sekä toisessa ohjelmassa Lemminkäisen kotiinpaluu,
Tuonelan joutsen ja osia Kuningas Kristian II -sarjasta.
Lisäksi soitettiin mm. Kajanuksen ja Armas Järnefeltin tuotantoa
sekä kansanlaulusovituksia.

Robert
Kajanus harjoitteli orkestereineen Palokunnantalolla ennen lähtöään
Euroopan kiertueelle 1900.
Orkesteri
soitti peräti kolmessatoista kaupungissa yhteensä 19 konserttia,
ja laaja kiertue merkitsi Sibeliukselle kansainvälisen läpimurron
alkua.
Esimerkiksi
ruotsalaiskriitikot kiittelivät ensimmäistä sinfoniaa ”sangen
merkittäväksi”, ja Kööpenhaminassa Politiken-lehden Charles Kjeruf
ylisti "häikäilemättömän rohkeaa ja kauttaaltaan itsenäistä musiikkia".
Hampurissa Hamburger Nachrichtenin Ferdinand Pfol kirjoitti "kunnioitusta
herättävästä taiteilijasta, jonka mielikuvituksella on kotkan
siivet.
Berliini
oli kiertueen tärkein näyttämö, ja kritiikki oli Sibeliuksen vanhassa
opiskelukaupungissa kiinnostunutta. Otto Taubman Berliner Börsen-Courierissa
nautti säveltäjän "uudesta ja epätavallisesta" sävelkielestä ja
ihasteli runsaslukuisen yleisön "myrskyisää" innostusta. Berliner
Fremdenblattin mukaan hän oli vahva lahjakkuus, joka ilmaisi elegiset
ja pateettiset tuntonsa kouraisevasti, mutta joka meni intohimon
purkauksissaan ylettömyyksiin. Berliner Lokal Anzeigerin kriitikko
kutsui Sibeliusta "erinomaisen mahtavaksi kyvyksi".
Berliinin
konsertit merkitsivät Sibeliukselle läpilyöntiä Saksan kriitikkopiireissä.
Tämän jälkeen Pariisin hieman vaatimattomampi menestys oli helppo
kestää. Tärkeimmät ranskalaiskriitikot olivat konserttikauden
päätyttyä jo kesälomalla.
Sibelius
palasi kotiin tyytyväisenä, mutta kotona Keravalla Kirsti-tyttären
kohtalo palasi nopeasti mieleen. Sibelius hyväksyi kiitollisena
Axel Carpelanin järjestämän matkarahoituksen. Carpelanin mielestä
Sibelius kaipasi Välimeren klassista keveyttä ilmaisuunsa. Hän
järjesti 5 000 markkaa eli nykyrahassa peräti noin 17 000 euroa
säveltäjän Italian-matkaa varten.
Perhe
lähti Berliiniin lokakuun lopussa ja vietti kaupungissa kuukausia,
aina tammikuun 1901 lopulle asti. Carpelan hätääntyi: Italiaanhan
Sibeliuksen piti matkustaa! Huolta lisäsi suuren matkakassan hupeneminen.
Sibelius vei perheensä kalleimpiin hotelleihin ja ravintoloihin,
ja 17 000 nykyeuroa oli tuhlattu tammikuuhun mennessä. Aino Sibelius
oli järkyttynyt tuhlailusta, kuten hän muistikirjaansa kirjoitti.
Sibelius
lainasi Suomesta lisärahoitusta, ja perhe matkasi lopulta Rapalloon
Italiaan Välimeren rannalle. Rapallossa säveltäjä sai ideoita
toisen sinfoniansa hitaaseen osaan ja kirjoitti luonnostensa oheen
Don Juanin eli Mozartin Don Giovanni -oopperan päähenkilön
ja kuoleman kohtaamisesta. Ruth-tytär sairastui kuitenkin Rapallossa
vaikeasti, ja perhe pelkäsi jo toisen tyttären kuolemaa. Vatsakalvontulehduksesta
ja yli 40 asteen kuumeesta selvittiin lopulta. Säveltäjä jätti
toipuvan perheen yksin ja matkusti Roomaan. Luonnoskirja pursuili
aiheita jo vuosiksi eteenpäin: Roomassa syntyi alkuituja esimerkiksi
Pohjolan tytär- sekä Öinen ratsastus ja auringonnousu
-teoksiin.
Sibelius
palasi Roomasta ja vei perheensä Firenzeen Galleria Ufficin taidetta
ihailemaan. Kotiin he palasivat toukokuussa, mutta Sibeliusta
odotti heti uusi matka. Hän oli saanut kutsun johtamaan musiikkiaan
Allgemeiner Deutscher Musikvereinin musiikkijuhlille Heidelbergiin
kesäkuun alussa. Ohjelmassa olivat juuri painetut Tuonelan
joutsen ja Lemminkäisen kotiinpaluu.
Saksalaiset
musiikkivaikuttajat saivat konsertista vahvistusta Sibelius-sympatioilleen.
Berliner Tageblatt kutsui Tuonelan joutsenta "herkästi
tajutuksi väriluonnokseksi". Lemminkäisen kotiinpaluu sai
maininnan "sointitehoiltaan yllättävä, suorastaan nerokas ja myös
muotonsa puolesta mainiosti onnistunut teos".
Menestys
toi kysyntää myös partituureille. Seuraavalla konserttikaudella
Weingartner esitti samat teokset Berliinissä ja Henry Wood johti
Kuningas Kristian II -musiikkia Lontoossa. Muutkin kapellimestarit
lisäsivät Sibeliusta ohjelmistoonsa.
Syksy
meni toisen sinfonian sävellystyössä, samoin alkuvuosi 1902. Kantaesitys
8. maaliskuuta Helsingissä oli Sibeliuksen uran täydellisimpiä
triumfeja. Sankarillinen toinen sinfonia innosti sortovuosien
masentamaa kansaa, joka tulkitsi teoksen patrioottiseksi.
Päivälehden
Oskar Merikannon mielestä sävellys ylitti mestariteoksena "parhaatkin
odotukset". Uuden Suomettaren Evert Katila vertasi sinfoniaa valtavaan
kymeen, joka majesteetillisena laskeutuu meren syliin. Karl Flodinin
mielestä kyseessä oli "ehdoton mestariteos, yksi aikamme harvoista
sinfonisista luomuksista, jotka viittaavat samaan suuntaan kuin
Beethovenin sinfoniat".
Sibelius
sävelsi heti huhtikuuksi Tulen synnyn Kansallisteatterin
vihkiäisiin. Vajaan kymmenen minuutin teos baritonille, kuorolle
ja orkesterille oli osoitus Sibeliuksen Kalevala-kiinnostuksen
jatkumisesta. Tekstin saattoi jälleen tulkita myös allegorisesti:
suomalaiset olivat sytyttämässä tulen Venäjän sorron aiheuttaman
pimeyden keskelle.
Kantaesitys
9. huhtikuuta 1902 jäi pitkän ohjelman jalkoihin. Esimerkiksi
Päivälehti julkaisi teoksen sanat seuraavana päivänä, mutta arvion
sijasta todettiin vain, että "sävellys on suurenmoinen ja mahtavasti
vaikutti se yleisöönkin". Sibelius ymmärsi teoksen arvon ja muokkasi
sen uudelleen kahdeksan vuotta myöhemmin. Kesällä Sibelius vietti
aikaa Berliinissä veljensä luona sekä Tvärminnessä Hangon lähellä.
Hän sävelsi Tvärminnessä esimerkiksi Var det en dröm –laulua
ja Sadun uutta versiota. Syksyllä säveltäjän elämäntyyli
muuttui, koska perhe uskaltautui jättämään Keravan ja muuttamaan
takaisin Helsinkiin. Pääkaupungin houkutukset alkoivat taas kiinnostaa
säveltäjää.
Sibelius
johti Sadun uuden version marraskuussa 1902 Berliinissä
Ferruccio Busonin kutsusta Berliinin filharmonikkojen konsertissa.
Konsertti meni loistavasti, ja useimmat kriitikot kiittivät teosta.
Konsertti sinetöi Sibeliuksen läpimurron Saksassa. Juhliessaan
37-vuotispäiviään Sibelius oli varmaankin tyytyväinen vuoden saldoon:
toinen sinfonia, Sadun uusi versio, Tulen synty
ja monet pienemmät teokset olivat todisteena säveltäjän ahkeruudesta.
Ensimmäinen sinfoniakin ilmestyi painosta, ja Emil Krause kehui
teosta Hamburger Fremdenblattissa.
Sibelius
oli kuitenkin ajautumassa kriisiin. Muutto Keravalta Helsingin
keskustaan sysäsi hänet alkoholinhuuruisiin illanviettoihin.