
Kurkkuleikkauksen
jälkeen alkoivat Aino Sibeliuksen elämän "onnellisimmat vuodet",
kuten hän myöhemmin kertoi Sibeliuksen yksityissihteerille Santeri
Levakselle. Raitistunut Sibelius pysytteli entistä enemmän kotonaan
ja sävelsi sisäänpäinkääntyneitä mestariteoksia. Kuolemanpelko,
velkataakka ja perheen sairastelut aiheuttivat stressiä, mutta
muuten perhe-elämä kukoisti.
”Isän
kanssa hän [Aino] joskus hassutteli”, muisteli tytär Katarina
Ilves myöhemmin. ”Heillä oli keskenään kaikenlaista. He saattoivat
esimerkiksi yhtäkkiä alkaa tanssia valssia ilman musiikkia nykyisessä
ruokahuoneessa.” Perheonnea kasvatti viidennen tyttären Margaretan
syntymä.
Sibelius
oli vaihteeksi lupautunut opettamaan paria lahjakasta säveltäjää,
Toivo Kuulaa ja Leevi Madetojaa. Oppitunteja oli harvakseltaan
ja hän saattoi keskittyä loppuvuonna 1908 Öisen ratsastuksen
ja auringonnousun säveltämiseen varsin täysipainoisesti. Hän
lähetti teoksen Pietariin kapellimestari Aleksander Silotille
marraskuun lopulla. Siloti johti kantaesityksen vuoden 1909 alussa,
mutta arvostelut olivat tyrmäävät. Novoje Vremja -lehti kyseli
tympääntyneenä, "kuka se oikeastaan ratsastaa ja minkä tähden".
Sibelius
jatkoi kuunnellen sisäisiä ääniään. Hän valmisteli uutta jousikvartettoa,
ensimmäistä ja ainoaa lajissaan sitten opiskeluvuosien. Työ jatkui
Lontoossa helmikuussa. Rosa Newmarch ilahtui Sibeliuksen uudesta,
raittiista olemuksesta.
”Hän
todellakin työskenteli kovasti Lontoossa”, Newmarch muisteli.
”Viime vuonna olin erittäin tyytymätön häneen; hän antoi elämänsä
ajautua pois mielensä ja sielunsa kontrollista ja antautui itsetuhoon,
jota hän ei olisi enää voinut kestää muutamaa vuotta enempää.
Mutta teidän miehenne, rakas Madame, on todella suuri ja rakastettava
luonne. Vähäisempi mies olisi vajonnut syvyyksiin, mutta hän on
voittanut tämän heikkoutensa”, hän kehaisi kirjeessä Aino Sibeliukselle.
Sibelius
johti Lontoossa Sadun ja Finlandian loisteliaasti.
"Varsinkin Finlandia esitettiin tavalla, jolle harvoin
on voitu vetää vertoja", ihasteli Standard. Sibelius käväisi myös
Cheltenhamissa, jossa kuultiin Valse triste ja Kevätlaulu.
Menestys oli sielläkin hyvä.
Lontoossa
Sibelius tapasi myös Claude Debussyn, joka lausui hänelle kohteliaisuuksia.
Matkan ainoa takaisku koettiin Music Clubilla, jonka yksityistilaisuudessa
Sibeliuksen lyhyet tilapäisteokset närkästyttivät esimerkiksi
säveltäjä Arnold Baxia vaatimattomuudellaan.
Sibelius
ryhtyi pitämään Lontoon-vierailun aikana päiväkirjaa. Aluksi hän
kirjoitti ylös kaikki vekselinsä, joita oli noin 55 000 markan
eli lähes 170 000 nykyeuron verran. Pitkäaikaisia lainoja hän
ei laskenut mukaan. Ne lisäsivät saldoa 100 000 nykyeurolla.
Breitkopf
& Härtel ryhtyi nyt suunnittelemaan Sibeliuksen kaappaamista
takaisin talliinsa. Oskar von Hase matkusti Lontooseen neuvottelemaan
säveltäjän kanssa. Luvassa olisi vakituista yhteistyötä ilman
stressaavia aikarajoja. Sibelius olikin ehtinyt kyllästyä Lienaun
ruuvipenkkiin, jossa sinänsä hyvä vuosikorvaus myönnettiin periaatteessa
vasta, kun säveltäjä oli toimittanut neljä suurehkoa teosta vuodessa.
Säveltäjä solmi uuden sopimuksen von Hasen kanssa.
Lontoosta
Sibelius jatkoi Pariisiin, mutta ei tälläkään kertaa onnistunut
saamaan hyviä musiikillisia yhteyksiä Ranskan pääkaupunkiin. Matka
jatkui Berliiniin, jossa lääkäri totesi kurkun parantuneen. Helpottunut
Sibelius luovutti Voces intimae –kvarteton Lienaulle. "Siitä
tuli ihana. Ihan semmoinen joka saa hymyn huulille vieläpä kuolinhetkenä.
En sano muuta", Sibelius kirjoitti itsevarmasti Ainolle.
Berliinissä
hän sai idean uuteen teokseen. Nopeasti Bar Richessä kyhätty kahdeksan
tahdin luonnos sisältää Luonnottaren alkuidun. Sibelius
jätti idean muhimaan alitajuntaansa ja valmisteli kaupungissa
opuksen 57 lauluja, joilla hän lopulta vapautui Lienaun sopimuksesta.
John Munsterhjelm ikuisti hänet Berliinissä rintakuvaan, joka
on nykyisin nähtävissä Ainolassa.
Katso
Ainolan salin taidetta
Sibelius
sävelsi loppuvuonna 1909 useita pieniä teoksia, esimerkiksi kymmenen
pianokappaletta opukseen 58. Suurempi teos alkoi muotoutua syksyisellä
matkalla ”Suomalaiselle vuorelle” Kolille Joensuun lähistöllä.
Sibelius ihasteli maisemia lankonsa, taidemaalari Eero Järnefeltin
kanssa. Hän piti Kolia yhtenä elämänsä suurimmista kokemuksista.
Sibelius
kääntyi nyt yhä enemmän sisäisen luovuutensa maailmaan. ”Kaupungissa
en enää tuntenut olevani kotonani. Elämäni solitude [yksinäisyys]
alkaa”, hän kirjoitti päiväkirjaansa 10. tammikuuta 1910. Hän
jatkoi viimeistelemällä pitkään valmisteilla
olleen In memoriam-teoksen.
Sävellykset
matkustivat hänen puolestaan maailmalla. Helmikuussa 1910 Felix
Weingartner johti helmikuussa Wienissä toisen sinfonian. Kriitikko
Julius Korngold totesi teoksen ”mieltäkiinnittäväksi tuttavuudeksi”,
jossa säveltäjä käsittelee ”kansallista ainestaan nerokkaalla
tekniikalla”.
Voces intimae kantaesitettiin musiikkiopiston konsertissa 25. huhtikuuta
melkein vuosi valmistumisensa jälkeen. "Säwellys herätti wilkasta
huomiota, ja se kuuluukin epäilemättä nerokkaimpiin tuotteisiin
alallansa. Se ei ole mikään säwellys suurelle yleisölle, siksi
omituinen ja tawallisuudesta poikkeawa se on", Helsingin Sanomat
kirjoitti.
Sibelius pääsi keväällä vauhtiin neljännen sinfonian sävellystyössä,
mutta taloudellinen tilanne vaati myös pikkukappaleiden tekoa.
"Täytyy yhdistää suurta ja pientä. Sinfonioita ja lauluja", hän
tuumi päiväkirjassaan 16. toukokuuta. Henkilökohtainen konkurssi
oli jo useita kertoja vältetty ainoastaan Axel Carpelanin patistamien
mesenaattien avustuksilla.
Sibelius
oli tyylillisessä tienhaarassa, ja päiväkirja täyttyi pohdiskelevista
merkinnöistä: "Täytyy aloittaa kontrapunktiopinnot (...) Kaikki
todelliset lahjakkuudet ovat itseopiskelun ja -kurin avulla kulkeneet
tiensä ad astra [tähtiin]."
Lokakuussa
säveltäjä vieraili Kristianiassa eli nykyisessä Oslossa johtamassa
teoksiaan. Konsertti onnistui säveltäjän mielestä kuitenkin erinomaisesti,
vaikka ohjelma oli hyvin vaativa: Öinen ratsastus ja auringonnousu,
sarja Joutsikin musiikista, Dryadi, In memoriam
ja väliajan jälkeen takuuvarma toinen sinfonia. Pieni, lähes impressionistinen
Dryadi ja dramaattinen In memoriam kuultiin kantaesityksinä.
Yleisö
innostui, Valse triste soitettiin ylimääräisenä. Tidens
Tegnin A. A. kehui säveltäjän omaperäistä mielikuvitusta ja toisen
sinfonian mestaruutta. "Niin loisteliasta ja sisällöllisesti ajatusrikasta
kuin viimeinen osa kuulee erittäin harvoin modernissa musiikissa",
nimimerkki ihasteli. Verdens Gang kehui toista sinfoniaa, mutta
piti ensimmäistä teemoiltaan merkittävämpänä. Örebladetin Ulrik
Mörkin mukaan säveltäjä vain pyöritteli raskaita orkesterimassoja
epämääräisesti edestakaisin pystymättä keskittymään. Aftonpostenin
Otto Winter-Hjelm oli murhaavin. Hänen mielestään In memoriam
"menettää paljon liiallisen vaikutuksen tavoittelun vuoksi eikä
Sinfonia 2 tunnu minusta sinfoniselta samasta syystä".
Sibelius
matkusti Kristianiasta Berliiniin. Hän sai valmiiksi Tulen
synnyn muokkaustyön, takoi neljännen sinfonian kolmatta osaa
ja tapasi useita säveltäjiä ja ystäviään. "Tuntuu kaikki niin
inhoittavan pikkumaiselta. Sittenkin on J:pää paras vaikka olisikin
pimeätä ja kylmää", Sibelius kirjoitti.
Marraskuun
alussa Sibelius oli jälleen Järvenpäässä ja sävelsi neljännen
sinfonian finaalia. Hän oli aikaisemmin suostunut yhteiselle Euroopan-kiertueelle
laulajatar Aino Acktén kanssa, mutta neljännen sinfonian sävellystyö
tuntui nyt tärkeämmältä. Hän peruutti kiertueen Acktén tyrmistykseksi.
Myös Acktélle luvattu orkesterilaulu Edgar Allan Poen synkeään
Korppi-runoon jäi säveltämättä, mutta laulun luonnoksista
siirtyi aiheita neljänteen sinfoniaan.
Vuosi
1911 alkoi sinfonian viimeistelytyössä. Sen katkaisi kiertue Göteborgiin
ja Riikaan. Vasta nyt hän johti itse teoksiaan Ruotsissa. Varsinkin
Göteborgin konsertit olivat valtavia menestyksiä, ja kriitikotkin
olivat hurmiossa: jopa kolmas sinfonia sai syvää ymmärrystä.
Huhtikuussa
Sibeliuksen neljäs sinfonia valmistui. Säveltäjä hämmensi uudella,
sisäistyneellä tyylillään ja ylinousevaa kvarttia eli tritonusta
hyödyntävillä harmonioillaan orkesterimuusikoita. Hän kysyi harjoituksissa
Hugo Aurelta ymmärsikö tämä sinfoniaa. ”En oikein”, vastasi rehellinen
muusikko ja puhtaaksikirjoittaja. "Kuinka sitten yleisö ymmärtäisi",
Sibelius ihmetteli.
Konsertissa
Sibelius johti järkähtämättömästi. Kuulijat olivat kuitenkin odotetun
hämmentyneitä, joskin seppeleiden kannon aikana kajahteli bravo-huutoja.
Sibeliuksen poistuessa Ylioppilaskunnan Laulajat esitti hänelle
Paciuksen Suomen laulun, ja Heikki Klemetti piti kiitospuheen.
Aino Sibeliusta se ei hämännyt. ”Vältteleviä katseita, päänpudistuksia,
hämillisiä tai ironisia hymyjä. Monia onnittelijoita ei taiteilijahuoneeseen
tullut”, hän muisteli myöhemmin.
Sibelius
johti neljännen sinfonian vielä toiselle loppuunmyydylle salille.
Yleisö osoitti villisti suosiotaan konsertin jälkeen. Ilmeisesti
se halusi näyttää, että Sibeliusta rakastettiin, vaikka hänen
uusinta teostaan ei ymmärrettykään.
Kriitikot
olivat hämillään. Nimimerkki Bis eli Karl Fredrik Wasenius yritti
tehdä teosta ymmärrettävämmäksi kertomalla lukijoilleen, että
musiikki kuvaa matkaa Kolille. Tämän Sibelius kiisti närkästyneenä.
Uuden Suomettaren Evert Katila halveksi Bisin näkemystä. Hän ihaili
teosta ja piti sinfoniaa sodanjulistuksena "sitä pintapuolisuutta,
ulkonaisten keinojen ihailua, tyhjiä mahtivaikutuksia ja aineellisuuden
ylivaltaa vastaan, mikä on nielemässä nykyaikaisen musiikkin".
Säveltäjä suhtautui tyynesti ristiriitaiseen vastaanottoon. "Konsertoinut
hyvin”, hän kirjoitti. Sibelius muistutti itselleen, että suuret
säveltäjät olivat aina joutuneet kärsimään väärinymmärryksistä
omana aikanaan. "Millä oikeudella vaadin itselleni erilaista kohtaloa,
kuin muut suuret lahjakkuudet ennen minua?" hän kysyi.
Kesällä
1911 Ainolaa remontoitiin, koska perhe tarvitsi lisää tilaa. Heidi-tytär
syntyi 20. kesäkuuta, ja yläkerta valmistui asumiskelpoiseksi
syyskuussa. Yläkerran työhuoneessa Sibelius muokkasi ensimmäiseksi
sarjan Sanomalehdistöpäivien musiikista vuodelta 1899. Sarja sai
nimekseen Scènes historiques eli Historiallisia kuvia.
Sen osat All'overtura, Scena ja Festivo valmistuivat
24. syyskuuta.
Kuukausi
myöhemmin Sibelius lähti Berliiniin ja jatkoi hetken mielijohteesta
Pariisiin. "Vai Pariisissa. No hyvä vaan kunhan viihdyt. Sinä
olet sinä, etkä siitä muutu", Aino kommentoi.
Sibelius
kuuli Pariisissa esimerkiksi Richard Straussin Salomen,
jonka instrumentaatiota hän piti nerokkaana. Sibelius tapasi kaupungissa
monia taiteilijoita ja ystäviään, mutta hänen musiikkiaan esitettiin
kaupungissa edelleen harvakseltaan.
Sibelius
palasi kotiin syntymäpäiväkseen, ja päiväkirja täyttyi synkistä
merkinnöistä: "Kotirauhani ja perheonneni ovat lopussa sen vuoksi,
etten kykene ansaitsemaan rahaa ja siten minulla ei ole sitä aina
kun sitä tarvittaisiin. Lykkäyksen seurauksena kyyneleitä, huonoa
tuulta yms. Mikä helvetti (...) Älä mene naimisiin, jollet pysty
tarjoamaan tulevalle vaimollesi sitä mihin hän on tottunut. Samaa
palvelusväkeä, samaa ruokaa, samoja vaatteita, samoja - sanalla
sanoen - tuloja." Valitusvirsi oli epäoikeudenmukainen, ja Aino
Sibelius kirjoittikin sivulle ruotsiksi myöhemmin oman merkintänsä:
"Voimakas vastalauseeni."
Sibeliuksen
synkeät merkinnät olivat tyypillisiä vuoden pimeimmälle ajalle.
Hän kärsi kaamosmasennuksesta ja oli usein synkimmillään syntymäpäivänsä
8. joulukuuta alla. Joulu piristi yleensä säveltäjää, ja parhaimpaan
työvireeseensä hän pääsi alkukeväästä.
Alkuvuonna
1912 Sibelius viimeistelikin Rakastavan uuden version jousille
ja patarummuille, sävelsi Uusmaalaisten laulua ja muokkasi
Historiallisia kuvia II -sarjaa.
Hän
pohti myös mielenkiintoista tarjousta: Wienin musiikkiakatemia
tarjosi hänelle sävellyksen professuuria, koska Robert Fuchs,
Sibeliuksen entinen opettaja, oli vetäytymässä eläkkeelle. Varma
tulolähde oli tarpeen, mutta hän päätti maaliskuussa hylätä tarjouksen
turvatakseen sävellystyönsä.
Hän
suunnitteli jo kahta uutta sinfoniaa, viidettä ja kuudetta. Kuudennen
sinfonian hän nimesi päiväkirjassaan aluksi Luonnottareksi.
Kevään
1912 suuri sävellystyö oli kuitenkin kolmen lyhyehkön orkesterisävellyksen
valmistuminen. Sibelius keksi yhdistää ne sarjaksi ja antoi kokonaisuudelle
nimen Scènes historiques II eli Historiallisia kuvia
II. Sävellykset valmistuivat juuri ennen kantaesitystä 29.
maaliskuuta.
Konsertti
oli täydellinen menestys. Neljännen sinfonian kuuleminen selvitti
nyt kriitikko Otto Kotilaisen mielestä "sen kumman ongelmaisuuden,
minkä siitä ensi kerralla, konsertissa wuosi sitten, sai". Historiallisia
kuvia II sai Kotilaisen innostumaan. Hän väitti teosta neljännen
sinfonian sukulaiseksi ja kehui viimeisen osan "werratonta wärikkäisyyttä
ja temaattisen työn kekseliäisyyttä" Helsingin Sanomissa. Konsertin
päätti kymmenen vuoden takainen Livslust naiskuorolle ja
orkesterille.
Konsertti
uusittiin kahdesti, mutta silti lipuista taisteltiin. Työväentalon
konsertin jälkeen Kajanus ojensi Sibeliukselle neljännen sinfonian
jälkeen laakeriseppeleen, jossa luki "Kiitos 20 vuodesta". Tämä
oli tietysti viittaus Kullervon kantaesitykseen.

Robert
Kajanus
Kesällä
1912 Sibelius vietti aikaansa Kuhmoisissa ja viimeisteli kolmea
pianosonatiiniaan. Syyskuussa säveltäjä matkusti jälleen Isoon-Britanniaan
Granville Bantockin kutsusta. Sibelius johti Birminghamin musiikkijuhlilla
1. lokakuuta neljännen sinfoniansa, joka ihastutti asiantuntijoita.
Times arvosti Sibeliusta "huomattavasti merkittävämpänä tekijänä
modernissa musiikissa kuin Finlandia ja Satu antoivat
aihetta olettaa".
Kansainväliset
esiintymiset jatkuivat marraskuussa Kööpenhaminassa. Hän valitsi
konserttiinsa neljännen sinfonian, Historiallisia kuvia II
-teoksen sekä Öisen ratsastuksen ja auringonnousun. Kriitikot
kiinnittivät huomiota Sibeliuksen vapiseviin käsiin. Hermostuneisuus
ja vapina haittasivat häntä jo nyt, ja oire paheni säveltäjän
vanhetessa. Sibelius närkästyi syvästi tanskalaislehtien maininnoista.
Vuoden
1913 alkupuolella hän sai kokea pahempaa, kun neljättä sinfoniaa
esitettiin maailmalla. Jo joulukuussa 1912 Wienin filharmonikot
oli kieltäytynyt soittamasta teosta kapellimestari Felix Weingartnerin
aneluista huolimatta. Säveltäjää pidettiin käsittämättömänä modernistina.
Helmikuussa Göteborgissa "äänekkäät paheksunnan ilmaukset vaimensivat
muutaman varovaisen taputusyrityksen", kuten Göteborgin orkesterin
ylikapellimestari, säveltäjä Wilhem Stenhammar hänelle kirjoitti.
Maaliskuussa
neljäs sinfonia esitettiin ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa.
Walter Damrosch johti teoksen New Yorkissa ja varoitti yleisöä
sävellyksen omituisuudesta etukäteen. Osa yleisöstä pakenikin
osien välillä. "Väärentämätöntä, pelottavan yksilöllistä ja pelottavan
aitoa", Musical America kommentoi. W. M. Humiston totesi tosin
samassa lehdessä 9. elokuuta, että Sibeliuksen musiikki kuulostaa
"heikosti koulutetun tai kouluttamattoman amatöörisäveltäjän omituisilta
yritelmiltä".
Vielä
lokakuussa Bostonissa vastaanotto oli tyrmistynyt Carl Muckin
johtaman konsertin jälkeen. "Suurimmalta osaltaan Suomen merkittävimmän
säveltäjän uusin sinfonia on kaikkein surkeimpien dissonanssien
sekasotku. Se ylittää Debussyn surullisimmat ja happamimmat hetket",
kirjoitti Boston Journal. "Hänen neljäs sinfoniansa on surullinen
epäonnistuminen", paukautti Boston American. "Käsittely on 1900-
tai ehkä 2000-lukua (…) Dissonoiva, alakuloinen mumina ei johtanut
oikeastaan minnekään", moitti Boston Record.
Kritiikki
ei ollut vuoden 1913 perspektiivistä poikkeuksellista. Richard
Straussin Elektran sanottiin muistuttavan "ruostuneiden
saranoiden narinaa", "vauvojen kirkunaa" ja "rottien vinkunaa".
Claude Debussyn musiikki taas sai vuosikymmenen vaihteessa mainesanoja
"ruma", "intohimoton" ja "impotentti". Suomalaissäveltäjä oli
hyvässä seurassa, musiikillisten uudistajien eturivissä.

Richard
Strauss
Sibelius
vietti vuoden 1913 Suomessa. Sävellyssatoon kuului hienostunut
ja pidättyväinen Bardi, joka sai kantaesityksensä 27. maaliskuuta
1913 Helsingissä. Arviot olivat kunnioittavia, ja myös neljäs
sinfonia sai "suuret suosionosoitukset hywä-huutoineen".
Kesän
ilonaiheisiin kuului vanhimman tyttären Evan häät naapurissa asustaneen
Arvi Paloheimon kanssa 10. kesäkuuta Ainolassa. Sibeliuksen
työvire vaikutti hyvältä: kesän aikana hän sävelsi yhden suurista
mestariteoksistaan, Luonnottaren sopraanolle ja orkesterille.
Aino Ackté kantaesitti teoksen Gloucesterin musiikkijuhlilla 10.
syyskuuta. Times kiitteli säveltäjää, jolla on "mitä rikkain mielikuvitus
ja ilmeisen yksilöllinen linja". Suomenkielinen teksti ja pitkään
julkaisematta jätetty partituuri haittasivat kuitenkin teoksen
juurtumista ohjelmistoon.
Tuttuun
tapaan päiväkirjamerkinnät synkkenivät päivien pimetessä. "Mieleni
sairas, ei vähiten välien rikkoutumisen takia kaikkien ystävieni
kanssa. Minkä tähden. Virhe kyllä minussa itsessäni", hän kirjoitti
vuoden viimeisenä päivänä.
Ja
kuitenkin 1913 oli ollut upea sävellysvuosi. Myös Tanskan kuninkaalliselle
teatterille sävelletty Scaramouche-pantomiimimusiikki sekä
useat pienemmät teokset kertoivat hänen luomisvoimastaan.
Vuoden
1914 alussa Sibelius lähti Berliiniin runsaaksi kuukaudeksi säveltääkseen
ja kuullakseen uutta musiikkia. Kotirintamalla kaikki oli hyvin:
”Koko avioliittomme ja rakkaus vaan kasvaa ja vyöryy yhä suurempana”,
hänen puolisonsa kirjoitti.
Sibelius
kuuli Berliinissä hyvin kirjavia esityksiä. Paul Juonin viulukonsertto
ja Weissmanin pianokonsertto tuntuivat säveltäjästä Sibelius-vaikutteisilta.
Enemmän häntä kiinnostivat Debussy, Mahler, Strauss, nuori Korngold
sekä Arnold Schönberg. Sibelius taputti innokkaasti Schönbergin
kamarisinfonialle osan yleisöstä buuatessa riitasointuiselle teokselle.
"Että
voi nähdä asiat näin käy kyllä päinsä. Mutta korvien piinaa se
on", hän kirjoitti päiväkirjaansa. Ainolle ja haastattelijoille
hän mainitsi kevään ja kesän aikana usein Schönberg-kiinnostuksestaan
ja kehui säveltäjää.
Sibelius
sävelsi Aallottarista ensin kolmiosaista hahmotelmaa,
jonka säilyneet osat II ja III kantaesitettiin vasta syksyllä
2002 Lahdessa. Seuraavaksi valmistui yksiosainen "Yale-versio"
Des-duurissa, jonka Sibelius lähetti keväällä
tilaajalle Norfolkin musiikkijuhlille. Kun säveltäjä
päätti matkustaa itse johtamaan kantaesityksen, hän
muokkasi teoksen vielä kerran yhtenäisemmäksi ja
valitsi sävellajiksi D-duurin. "Yale-versio" jäi
Carl Stoeckelille, joka talletti sen Yalen yliopistoon. Sekin
esitettiin vasta syksyllä 2002. Sen sijaan lopullinen D-duuri-versio
toi Sibeliukselle menestystä, ja hän nautti matkallaan
sekä Stoeckelin ylellisestä vieraanvaraisuudesta että
itärannikon parhaista orkesterimuusikoista kootun festivaaliorkesterin
tasosta.

Carl
Stoeckel isännöi Sibeliusta asunnossaan.
Konsertit
olivat Sibeliuksen kapellimestaritaidetta parhaimmillaan. Aallottaret
sekä Finlandian ja Valse tristen kaltaiset hitit
ihastuttivat yleisöä. ”Konsertin jälkeen vastaanotto oli innokkain,
mitä olen koskaan nähnyt”, Stoeckel kirjoitti. ”Koko yleisö ponnahti
seisomaan ja hurrasi innokkaasti. Säveltäjä itse oli luultavasti
paikan rauhallisin henkilö.”
Henry
Krehbiel, yksi Yhdysvaltojen suurista kriitikkonimistä, vahvisti
vastaanoton ainutlaatuisuuden. Aallottaret oli hänestä
"merimusiikin kauneimpia luomia, mitä milloinkaan on sävelletty".
Krehbielin mukaan Sibelius oli maailmannero, yhtä vaikuttava ilmestys
kuin Richard Strauss tai Arturo Toscanini kapellimestarinkorokkeella.
New
York Tribune kutsui Aallottaria "mestarin tähän asti loistavimmaksi
sävellykseksi". Myös New York Times piti Sibeliuksen esiintymistä
Norfolkin musiikkijuhlien huomattavimpana tapauksena. The American
kirjoitti hänen olleen jopa Norfolkin kaikkien aikojen kiehtovin
ja suosituin esiintyjä.

The
Shed, konserttisali Norfolkissa
Sibelius
sai Aallottarilla yhdysvaltalaisten kriitikkojen päät kääntymään
neljännen sinfonian murskakritiikkien jälkeen. Monet Yhdysvaltojen
kriitikot, kapellimestarit ja muut musiikkielämän vaikuttajat
tutustuivat Sibeliukseen ja hänen musiikkiinsa juuri Norfolkissa.
Heidän innostuksensa näkyi seuraavina vuosikymmeninä, kun Sibelius
nousi Yhdysvalloissa suosituimmaksi elävistä säveltäjistä. Suora
vaikutus konserttiyleisöön oli vähäisempi, koska Sibelius esiintyi
vain Norfolkin musiikkijuhlilla, ei esimerkiksi New Yorkissa ja
Bostonissa.
Stoeckelit
isännöivät Sibeliusta vielä pitkään konserttien jälkeen. He veivät
hänet Niagaran putouksille sekä Yalen yliopistoon, jossa säveltäjä
vihittiin kunniatohtoriksi. Sattumalta Sibelius sai Yhdysvaltain
matkansa aikana kunniatohtorin arvon myös Helsingin yliopistosta.
Aino sai edustaa häntä kotimaan tilaisuudessa.

Sibelius
Yalen yliopiston kunniatohtorin asussa
Sibelius
oli onnensa huipulla. Hän suunnitteli rahakasta kiertuetta Yhdysvalloissa
kenties jo seuraavaksi vuodeksi ja kirjoitti veljelleen velkaongelmien
olevan ratkeamassa.
Toisin
kuitenkin kävi. Sibelius sai kotimatkallaan kuulla Sarajevon laukauksista,
ja kun hän vihdoin ehti kotiin, ensimmäinen maailmansota oli aluillaan.
Yhteydenpito saksalaiseen kustantajaan kävi vaikeammaksi, kun
Saksa ja Venäjä ajautuivat sotaan. Suomi oli autonomisenakin osa
Venäjää ja siten Saksan vihollismaa. Sibelius ei pystynyt pitämään
kunnollisia yhteyksiä saksalaiseen kustantajaan, ja myös Yhdysvaltain-matkasta
oli luovuttava.
Säveltäjä
oli kuunnellut sisäisiä ääniään kurkkuleikkauksen jälkeen. Kun
hänen tyylinsä oli muuttumassa harmonioiltaan entistä ymmärrettävämmäksi
ja luonne jälleen seurallisemmaksi, maailma sulkeutuikin häneltä
sodan vuoksi.