Sibelius
tapasi kesällä 1891 jälleen kihlattunsa Vaasan lähellä Tottisalmessa
Järnefeltien kesäpaikalla. Häistä ei kuitenkaan voinut olla puhetta,
koska sulhanen oli varaton ja ilman ammattia. Sibelius vetäytyi
Loviisaan työskentelemään Kullervon parissa Evelina-tädin
hoiviin ja keräsi taskurahoja opettamalla yksityisesti musiikkia.

Jean Sibeliuksen lehti-ilmoitus tuntien antamisesta
24.
marraskuuta Sibelius esiintyi ensimmäisen kerran kapellimestarina.
Hän johti alkusoiton ja Balettikohtauksen populaarikonsertissa
Helsingissä. "Johtaminen oli ihanaa. En ollut lainkaan hermostunut.
Tunsin itseni vain päätä pidemmäksi", Sibelius kirjoitti Paulille.
"Kun sävellykset eivät vain olisi sellaista paskaa", hän lisäsi.
Marras-joulukuun
vaihteessa Sibelius poikkesi Porvoossa kuullakseen 57-vuotiasta
runonlaulajaa Larin Paraskea, joka majaili pastori Adolf Neoviuksen
kotona. Larin Paraske eli Paraskovia Mikitiina (1833-1903) oli
aikansa sensaatio, inkeriläinen runonlaulaja, jolta kirjoitettiin
muistiin noin 32 000 säettä. Sibelius ei myöhemmin tunnustanut
Parasken vaikutusta Kullervoon.
Loppuvuodesta
Sibeliuksen maine kasvoi, kun Adolf Paul kuvaili esikoisromaanissaan
En bok om en människa romaanin toisen päähenkilön "Sillénin"
taipumusta vauhdikkaaseen elämään, nerokkaaseen sävellystyöhön
ja itseriittoisuuteen. Näitä ominaisuuksia Sibelius osoitti myös
muutettuaan tammikuun lopulla Helsinkiin, asuntoon Ullanlinnan
kylpylässä Kaivopuistossa.
Sibelius
tutustui lähemmin Robert Kajanukseen ja ”viftaili” eli juhli railakkaasti
uusien ystäviensä kanssa. Kevään mittaan Sibelius osoittautui
kuitenkin myös ahkeraksi työntekijäksi: Kullervon sävellystyö
vei lopulta sekä päivät että yöt.

Jättimäinen,
viisiosainen teos orkesterille, mieskuorolle sekä sopraano- ja
baritonisolistille valmistui huhtikuussa noin vuoden sävellystyön
jälkeen. Kullervon harjoituksissa kuoro innostui ja pitkälti
saksalaismuusikoilla paikattu orkesteri jopa huvittui säveltäjän
innokkaista johtajanelkeistä ja uudenlaisesta partituurista. Sibelius
osoittautui kyvykkääksi organisaattoriksi järjestellessään sävellyskonserttinsa
salivuokra-, ilmoitus-, ohjelmalehti- ja muut käytännön asiat.
Konserttiin
saapui ”Päivälehden piiriä” ja muita fennomaaneja, jotka halusivat
kuulla suomen kieltä sisältävän, Kalevala-aiheisen teoksen. Yli
tunnin sävelvyörytyksen jälkeen he osoittivat suosiota, vaikka
kaikki eivät olisi teosta ymmärtäneetkään. Robert Kajanus oli
jo ennalta varannut Sibeliukselle seppeleen, jossa olivat sanat
"Siitäpä nyt tie menevi, ura uusi urkenevi". Kajanuksen arvovallan
avulla aplodit voimistuivat, ja kantaesitys pääteltiin lopulta
menestykseksi.
Kriitikot
olivat erimielisiä: Päivälehden Oskar Merikanto piti teosta toistaiseksi
vaikuttavimpana suomalaisena sävellyksenä, mutta ruotsinkieliset
kriitikot esittivät myös varauksia. Aino Sibeliuksen mukaan Kullervon
menestys taivutti vanhemmat antamaan Ainolle ja Jannelle vihkiluvan.
Asiaa auttoi myös se, että Sibeliukselle oli luvattu työtä opettajana
sekä musiikkiopistossa että Kajanuksen orkesterikoulussa.

Aino Sibelius 1895.
Häät
pidettiin Järnefeltien kesänviettopaikassa Tottisalmellan 10.
kesäkuuta 1892. Häiden jälkeen nuoripari vietti kuherruskuukautta
Lieksan seudulla Monolan talossa. Kuhertelun ohessa Sibelius sävelsi
Satua ja muokkasi lauluja Under strandens granar, Kyssens
hopp ja Till Frigga Runebergin sanoihin.
Häämatkaan
oli varaa, koska Sibelius oli saanut yliopistolta matka-apurahan
tutustuakseen kanteleensoittoon ja runolauluun Karjalassa. Niinpä
Sibelius jatkoi Monolan kuherteluajan jälkeen syvälle Karjalaan
ja Aino siirtyi sukulaistensa hoiviin Kuopioon.
Sibelius
kuuli matkallaan esimerkiksi Mikko Tolvasta, Stepnaii Kokkosta,
Mikhail Wornasta sekä Pedri Shemeikkaa, joka teki häneen suurimman
vaikutuksen. Sibelius arveli apuraharaportissaan, että Shemeikan
laulama melodia oli vanhin ja aidoin suomalaisen kansanrunon melodia,
johon hän matkallaan tutustui. Shemeikan runomelodia koostuu kuudesta
5/4-tahdin vuorolaulusta, ja Sibelius käytti sitä myöhemmin sellaisenaan
Karelia-näyttämömusiikkinsa ensimmäisessä kuvaelmassa.
Elokuun
puolivälissä Sibelius palasi Kuopioon, ja sai muistelujensa mukaan
tunnelmia teokseen Öinen ratsastus ja auringonnousu, jonka
hän sävelsi vasta vuonna 1908.