Sibelius
aloitti 1920-luvun säveltämällä Suomen Laululle Maan virren
ja orkestroimalla Valse lyriquen. Häntä vaivasi Sibeliusten
sukuvika, vanhemmiten paheneva käsien vapina. Nuottien kirjoitusta
helpottaakseen hän hillitsi vapinaa viinillä.
Säveltäjää
häiritsi myös lehdistössä julkaistu sukututkimus, joka murskasi
Sibeliuksen toiveet aatelisesta esi-isästä. Sibelius muisti, että
Aino polveutui isän ja äidin puolelta aatelissuvuista. Hän oli
ollut huomaavinaan Ainon veljissä ylemmyydentuntoa tämän vuoksi,
ja asiasta oli kehittynyt aateliskompleksi, jonka säveltäjä uskoi
vain päiväkirjalleen.
16.
helmikuuta Sibelius, Eino Leino, Robert Kajanus, Eero Järnefelt,
Pekka Halonen ja muutamat muut Kalevalaseuran jäsenet juhlivat
pitkän kaavan mukaan. Illan kuluessa säveltäjä kunnostautui esittelemällä
jalomuotoisia varpaitaan pöydällä ystävilleen ja kehuskelemalla
sillä, että hänen suvussaan ei ollut tehty ruumiillista työtä
moneen sukupolveen. Vahvasti humaltunut Leino pilkkasi Sibeliuksen
aateliskompleksia. ”Sinä Sibelius olet rokokoofiguuri ja hämäläisen
talonpojan juurta”, runoilija irvaili. Käsirysy vältettiin vaivoin.

Eino Leino (1878-1926)
Työntekokin
onnistui: kesällä Sibelius johti Suomen ensimmäisillä teollisuusmessuilla
teoksiaan useissa konserteissa. Kuoron jäsenistä esimerkiksi Armi
Klemetti piti Sibeliusta helpommin seurattavana kapellimestarina
kuin epäselvemmin ja ”uivemmin” viittovaa Robert Kajanusta.

Jean
Sibelius kapellimestarina teollisuusmessujen avajaisissa kesällä
1920.
Syksyllä
maailma kutsui jälleen: Eastman School of Music Yhdysvalloissa
tarjosi professuuria, ja Rosa Newmarch välitti Henry Woodin pyynnön
saada Sibelius johtajavieraaksi Lontooseen. Sibelius suostui Newmarchin
kutsuun ja pohti pitkään myös Yhdysvaltain tarjousta.
8.
joulukuuta tenori Wäinö Sola toi Sibeliuksen 55-vuotispäivien
kunniaksi Ainolaan 63 000 markan lahjoituksen "suomalaisilta afäärifirmoilta".
Summa vastaa noin 19 500 nykyeuroa. Velkataakka oli keventynyt
sota-ajan hurjan inflaation seurauksena, ja nyt se keveni entisestään.
Osan rahoista Sibelius tosin tuhlasi viikon juhlimiseen Helsingissä.
"Viikko
Helsingissä ja nyt kotona kauheita tunnontuskia. En ymmärrä enää
itseäni. Voisinko jättää tämän ryypiskelyn? Se jää aina vain hurskaaksi
toiveeksi", hän kirjoitti päiväkirjaan 18. joulukuuta.
Tammikuussa
1921 Sibelius matkusti Berliiniin neuvottelemaan inflaatiotarkistuksista
Breitkopf & Härtelin kanssa. Sota oli verottanut saksalaiskustantajan
voimavaroja niin, että Sibelius myi 1920-luvulla suurteoksiaan
tanskalaiselle Hansenille ja pienempiä töitään myös englantilaisille
ja yhdysvaltalaisille kustantajille.
Matka
jatkui Isoon-Britanniaan. Yli kuukauden matkan aikana hän ehti
johtaa useita konsertteja Lontoossa sekä Bournemouthissa, Birminghamissa
ja Manchesterissa. Kiertueen ohjelmassa olivat mm. neljäs ja viides
sinfonia, Aallottaret sekä tietenkin tutut hitit, kuten
Finlandia ja Valse triste. Sibelius eli kiertueen
aikana Rosa Newmarchin mukaan ”varsin järkevästi” ja johti erinomaisesti.
Säveltäjällä ei ollut enää tarvetta palata saarelle johtamaan
itse teoksiaan: ne kuuluivat nyt orkesterien ohjelmistoon muutenkin.
Kiertue
jatkui Norjaan. Sibelius johti Bergenissä mm. toisen sinfonian
ja Valse tristen ja valvoi juhlien pari vuorokautta. Kristianiassa
hän tapasi vanhan ystävänsä, kirjailija Knut Hamsunin, mutta univelka
alkoi vaikuttaa. "Molempia meitä alkavat, piru vieköön, vuodet
painaa, emmekä ole enää niin vitaaleja kuin ennen", Sibelius ihmetteli.
Sibelius johti kolme loppuunmyytyä konserttia ja tapasi mm. kuningas
Haakonin. Väsymys vaati verojaan, ja Aftonpostenin Hjalmar Borgström
mainitsikin, että Halvorsen ja Schnéevoigt olivat esittäneet ensimmäisen
sinfonian paremmin. Itse sävellyksiä - myös Aallottaria
ja jopa Valse lyriqueta - kiiteltiin hurmioituneesti. Vielä
yksi matineakonsertti, ja Sibelius palasi huhtikuun alkupuolella
kotiin.
Paluunsa
jälkeen Sibelius joutui toukokuussa ensimmäisten Pohjoismaisten
musiikkipäivien keulakuvaksi Helsinkiin. Norjalainen säveltäjä
Sverre Jordan ihasteli kansallissankarin mainetta Helsingissä.
”Kun kuljimme kaduilla, ihmiset ottivat hatut päästään kuin kyseessä
olisi ollut kuningas.” Avajaiskonsertissa Sibelius johti Lemminkäisen
kotiinpaluun onnistuneesti, mutta viimeisessä konsertissa
viides sinfonia ei onnistunut säveltäjän hermostuneisuuden vuoksi.
Syksy
meni tutussa aaltoliikkeessä: välillä konsertteja, välillä ryyppäjäisiä,
sitten viikkokausia sävellystyötä. Samaan aikaan hänen maineensa
kasvoi maailmalla: Herman Scherchen johti neljännen sinfonian
Leipzigissa, Busoni johti viidennen sinfonian loistavasti Berliinissä
ja Leopold Stokowski esitteli samaa teosta Yhdysvalloissa. Sibeliuksen
musiikin esiinmarssi ei enää ollut sidoksissa hänen esiintymisiinsä
kapellimestarina.
Alkuvuodesta
1922 Sibeliuksen aaltoliike jatkui. Tammikuussa valmistui Valse
chevaleresque, joka oli kuin Sibeliuksen viftielämän tunnussävellys.
Sibelius kärsi päänsäryistä muunkin kuin juhlinnan vuoksi, sillä
hän osti Nisseniltä 30. tammikuuta itselleen silmälasit. Niitä
hän ei halunnut pitää valokuvissa.
3.
toukokuuta hän sai kuulla, että Christian-veli oli parantumattomasti
sairas. Isku oli kova, eikä Sibeliusta sanottavasti lohduttanut,
että lähes vuosikymmenen ikäinen teos Scaramouche sai vihdoin
ensi-iltansa Kööpenhaminassa. Kriitikot kiittelivät "suloista
ja merkillistä" musiikkia.
Christian
nukkui pois 2. heinäkuuta. "Hän oli ihmeellinen ihminen ja veli",
Sibelius kirjoitti murtuneena päiväkirjaansa. Christianin Nelma-vaimo
lapsineen oli tästä lähtien Sibeliuksen erityisen huolenpidon
kohteena. Hän antoi perheelle merkittäviä lahjoituksia varsinkin
oman rahatilanteensa kohennuttua 1930-luvulla, ja perheen lapset
olivat aina tervetulleita Ainolaan.
Elokuussa
1922 joukko suomalaisia vaikuttajia päätti herättää vapaamuurariliikkeen
henkiin Suomessa. Myös Sibelius liittyi järjestöön ja lupasi säveltää
rituaalimusiikkia. Aktiivisin vapaamuurarikausi kesti runsaan
vuoden, mutta Sibelius sävelsi 1927 merkittävää rituaalimusiikkia
muurareille ja piti järjestöön yhteyttä kuolemaansa asti.
Syyskuussa
1922 pitkään luonnosteltu kuudes sinfonia alkoi edetä. Alkoi jälleen
tiivis työputki Ainolan työhuoneessa. Puolisen vuotta myöhemmin,
helmikuussa 1923 uusi mestariteos kantaesitettiin. Lyyrinen ja
hienovarainen teos hämmensi ja ihastutti yleisöä ja kriitikkoja.
”Kuudes sinfonia on helläwaraisempi, wähäisempi mitoiltaan, wienompi
luonteeltaan. Wiides on muhkea juhlanäytelmä, kuudes on puhdas
idylli”, Evert Katila vertaili.
Outona
vastakohtana Sibelius johti konsertissa myös kaikkein keveimpiä
orkesteriteoksiaan keikistelevin lanneliikkein. Valse chevaleresque,
Suite champêtre ja Suite caractéristique sisälsi
kriitikkkojen mielestä jazz-, shimmy- ja Tšaikovski-sävyjä.
Kantaesityksen
jälkeen Sibelius lähti puolisonsa kanssa kiertueelle. Vasta nyt
hän uskaltautui johtamaan Tukholmassa, jossa kriitikko Wilhelm
Peterson-Berger oli lausunut koviakin huomioita hänen tuotannostaan.
Nyt
kriitikko kehui Sibeliusta Sadun, Rakastava-sarjan
ja Tuonelan joutsenen tulkkina, mutta toisen sinfonian
finaalin hän koki tässä esityksessä laimeaksi. Toinen kriitikko
William Seymer kirjoitti, että Sibelius sytytti orkesterin ”suurtekoihin”
ja kaikkien aikojen intensiivisimpään soittoon. Aino Sibelius
muisteli myöhemmin, kuinka katu oli täynnä ihmisiä konsertin jälkeen,
ja muusikot saattelivat säveltäjää huutaen "mestari, mestari".
Kiertue
jatkui Roomaan. Sibelius selitti paikalliselle lehtimiehelle,
että hänen musiikkinsa ei ole peräisin suomalaisista kansanlauluista.
”Olen säveltänyt paljon kansansävelmien tapaista; mutta ne säveleet
ovat aina tulleet minun omista aivoistani, tai oikeammin minun
palavasta suomalaisesta sydämestäni. Olen ammentanut synnyinmaani
runoudesta ja sen tarinoista ja olen sitten laulanut omalla tavallani,
rikastuttaen sieluani monesti Kalevalalla, joka on loppumaton
lähde suomalaiselle turmeltumattomalle taiteilijalle”, Sibelius
kertoi.
Vierailu noteerattiin Rooman lehdissä erittäin näyttävästi, mutta
säveltäjä oli hermostunut, ja konsertti onnistui vain kohtalaisesti.
Il Mondo moitiskeli ohjelmistovalintaa ja sanoi konsertin väsyttäneen
kuulijoita. Satu ja Tuonelan joutsen olisivat arvostelijan
mielestä uponneet italialaisiin paremmin kuin Finlandia,
Lemminkäisen kotiinpaluu ja Pelléas ja Mélisande
-sarja. Toinen sinfonia sai Il Mondolta kehuja, mutta L'Epoca
piti sitä vain kohtuullisen kiinnostavana musiikillisena mosaiikkina.
Sibelius
lähti konserttien jälkeen puolisoineen viikoksi Caprille. Loman
jälkeen kiertue jatkui Göteborgissa Ruotsissa. Ensimmäinen konsertti
oli täydellinen menestys. Sibelius johti viidennen ja kuudennen
sinfonian sekä Pohjolan tyttären. Kriitikot olivat ekstaasissa.
”Pappa on briljantti”, kirjoitti Ainokin tyttärilleen mukavasti
sujuneen iltatilaisuuden jälkeen.
Seuraavan
aamun harjoituksissa teoksina olivat Rakastava, Aallottaret
ja toinen sinfonia. Sibelius häipyi harjoitusten jälkeen kaupungille
rentoutumaan. Hänet löydettiin vasta iltakahdeksan jälkeen ravintolasta
popsimassa ostereita ja juomassa samppanjaa. Humaltunut Sibelius
kiikutettiin konserttitaloon, ja hän pääsikin korokkeelle ajoissa
- mutta löi esityksen poikki muutaman tahdin jälkeen luullen ilmeisesti,
että kyseessä on harjoitus.
Hänen puolisonsa häpesi. ”Minun korvissani kaikki soi yhtenä kaaoksena,
olin kuin kuolemanhädässä”, Aino Sibelius muisteli myöhemmin.
Sibelius kokosi itsensä ja konsertti sujui häiriöttä. Suosionosoitukset
olivat valtavat, ja orkesterin muusikoille jäi hänestä hyvä muisto.
”Niiden nykysäveltäjien joukossa, jotka osaavat johtaa orkesteria,
ansaitsee Jean Sibelius epäilemättä kunniapaikan”, mainitsi Gustaf
Gille. ”Harvoin esimerkiksi minä olen kokenut niin äärimmäistä
yksityiskohtien vivahteikkuutta kuin Jean Sibeliuksen johtaessa.”
Viimeisen konsertin jälkeen Sibelius paiskasi povitaskusta löytyneen
viskipullon konserttitalon portaisiin. Ehkä ylistävät kritiikit
kuitenkin rauhoittivat häntä.
Sibelius
jatkoi johtamista vielä Viipurin-vierailullaan. Häntä kohdeltiin
kaupungissa kansallissankarina, eikä konserttimestari Sulo Aro
pessyt kättään pitkään aikaan käteltyään "mestaria".

Jean
Sibelius kättelee Viipurin orkesterin johtajaa Boris Sirpoa
1923 konsertin jälkeen. Sirpo oli harjoittanut ohjelmiston,
säveltäjä itse johti konsertin.
Palattuaan
Viipurista Sibelius keskittyi seitsemännen sinfonian säveltämiseen.
Työ edistyi syksyn mittaan, mutta puolison moittivat katseet seurasivat
Sibeliusta aina, kun hän käytti alkoholia - olkoonkin, että hän
usein maisteli vain vakauttaakseen vapisevia käsiään keskellä
kirjoitusprosessia. Vaikka Suomessa oli kieltolaki, Sibelius sai
tutuilta lääkäreiltä alkoholia reseptilääkkeenä. Lääkekuiteista
löytyy pirtua, mutta myös lääkekonjakkia, lääkeviiniä ja apteekkeihin
satunnaisesti saatuja laatumerkkejä.
"Elämäni on kyllä lopussa. Jos olen joskus iloinen ja otan lasillisen,
saan kärsiä siitä pitkään jälkeenpäin”, Sibelius kirjoitti 3.
lokakuuta. ” Kuukautta myöhemmin elämä oli päiväkirjan mukaan
kuitenkin jälleen "rikasta ja syvää". Työnteko maistui, ja Kordelinin
säätiö antoi hänelle kunniapalkinnon, jonka arvo vastaa noin 25
000 euroa.

Jean
Sibelius vuonna 1923
Sibelius
saattoi sittenkin olla ylpeä itsestään 58-vuotispäivänään. Vuonna
1923 hän oli säveltänyt kuudennen sinfonian, yhden suurimmista
mestariteoksistaan, ja tehnyt musiikkiaan tunnetuksi konserteilla
ympäri Eurooppaa. Suosio kasvoi nopeasti myös Yhdysvalloissa.
Pierre Monteux oli saavuttanut viidennen sinfonian johtajana Bostonissa
suuren menestyksen, ja Bostonin sinfoniaorkesteriin siirtynyt
Paul Cherkassky kirjoitti samana vuonna Robert Kajanukselle, että
myös ensimmäinen sinfonia ja Paulin ylimääräisenä soittama Berceuse
olivat miellyttäneet yleisöä. Cherkassky mainitsi Bostonin jo
valinneen seuraavaksi johtajakseen Serge Koussevitzkyn, joka nousi
yhdeksi aikansa suurista Sibelius-tulkeista juuri Bostonissa.
Alkuvuoden
1924 Sibelius omisti seitsemännelle sinfonialleen ja alkoholille.
Hän stimuloi itseään viskillä ja kuittien perusteella myös pirtulla,
periaatteessa lääkärin määräyksestä. "Alkoholia hermojen + mielen
huumaamiseksi. Miten äärettömän traaginen onkaan vanhenevan säveltäjän
kohtalo. Työ ei suju samaa tahtia kuin ennen ja itsekritiikki
kasvaa mahdottomaksi", hän kirjoitti päiväkirjaansa 6. tammikuuta.
Tämä
oli hirvittävää aikaa Aino Sibeliukselle. Vielä vuosikymmeniä
myöhemmin rouva Sibelius "värisi epätoivosta ja nyyhkytykset puistattivat
häntä", kun hän muisteli Sibelius-elämäkerran kirjoittaneelle
Erik Tawaststjernalle aamuja, joina hän näki aviomiehensä kirjoittamassa
partituuria valvotun yön jälkeen pullo edessään.
Aino
Sibeliuksen mieleen palasivat vaikeat ajat, jolloin hänen puolisonsa
oli ajautunut alkoholismin partaalle vuosina 1903-1904. Siitä
kurimuksesta Sibelius oli pelastunut kurkussa olleen kasvaimen
pelottamana. Raittiuden vuosien jälkeen oli kuitenkin alkanut
uusi, hidas luisuminen kohti vaarallisen runsasta alkoholinkäyttöä.
Alkuvuodesta 1924 varoituksista ei ollut apua. Lopulta Aino kirjoitti
kirjelapun, jossa hän kieltäytyi seuraamasta miestään enää konserttimatkoille,
koska ei kestänyt nähdä tämän johtamista humaltuneena. Hän ei
voinut myöskään ymmärtää sävellystyötä ”keinotekoisen inspiratsioonin”
eli alkoholin avulla.
”Ellet
muutu olet varmasti tuhon oma”, Aino kirjoitti. ”Koeta päästä
irti siitä, mikä sinua sinne alas vetää. Etkö ole huomannut mihin
se vie. Joskin saat ehkä jonkun sävellyksen valmiiksi, ei se ole
sen arvoista kuin mitä voisit saada.”
Vaikka
purkaus olikin oikeutettu, niin Aino Sibelius oli osittain väärässä.
Sibelius pystyi saamaan valmiiksi sävellyksen, joka on hänen säveltäjäuransa
huipentuma. Seitsemäs sinfonia valmistui maaliskuussa, ja alkoholi
oli ilmeisesti vakauttanut käsiä niin, että hän sai teoksen nuottipaperille.
Varsinainen aivotyö oli tietenkin lopputuloksesta päätellen tapahtunut
ilman alkoholia.
Sibelius
johti sinfoniansa kantaesityksen Tukholmassa maaliskuun lopulla,
silloin vielä nimellä Fantasia sinfonica I. Jääesteiden
vuoksi Sibeliuksen matka viivästyi, ja ensimmäisessä konsertissa
jouduttiin esittämään viulukonsertto ilman harjoituksia. Julius
Rutström oli solistina, ja Sibelius näki vaikeasta tilanteesta
myöhemmin painajaisia. Sinfonian kantaesitys onnistui kuitenkin
mainiosti.
Sibelius
pääsi palaamaan Ainolaan huhtikuun alussa. Rahapula vaivasi, ja
hän joutui jälleen tekemään pikkukappaleita saadakseen rahaa.
"Se Amerikka saattoi olla tyhmyys", hän mietiskeli muistellen
kaihoisasti Eastman Schoolin rahakasta työtarjousta, jonka hän
oli lopulta torjunut.
Kesällä
Sibelius tutustui Margaretan ystävään ja tulevaan aviopuolisoon
Jussi Blomstedtiin (myöhemmin Jalas) sekä pianisti Martti Similään.
Molemmista kehittyi kapellimestareita ja Sibeliuksen musiikillisia
uskottuja. Hän saattoi nyt ottaa vanhan säveltäjän arvovaltaisen
roolin, jonka hän hioi seuraavina vuosikymmeninä täydelliseksi
sekoitukseksi auktoriteettia ja lämminhenkistä vieraanvaraisuutta.
Sibelius
pystyi myös salaamaan sisäiset myrskynsä yhä useammilta lapsenlapsiltaan.
Heille hän oli mukava pappa, jota tosin ei saanut häiritä sävellystyön
aikana. ”Ihmiset ovat aina kauhuissaan, kun on kerrottu, että
siellä ei saanut laulaa”, Ruthin tytär Laura Enckell muisteli
myöhemmin. ”Luulevat, että siellä oli ankaraa ja synkkää. Ei sitä
ollut, sen oppi nopeasti. Jos joskus vähän laulahti, kuului heti
ääni: ´Kuka laulaa!´ Sydänhän siinä oli pysähtyä.”
Toisaalta
illallisen aikaan isoisä kertoi pitkiä juttuja ja imitoi henkilöitä
sekä esimerkiksi joutsenia. ”Se oli hyvin hassu näky meidän lasten
mielestä, ja hän tiesi sen hyvin”, Enckell on muistellut.
Elokuussa
1924 Sibelius sai kuulla Ferruccio Busonin kuolemasta. Vastapainona
suru-uutiselle hän sai juhlia 30. elokuuta tyttärensä häitä, kun
21-vuotias Katarina meni naimisiin 37-vuotiaan varatuomari Eero
Ilveksen kanssa. Ilves teki elämäntyönsä pankinjohtajana ja hoiti
Sibeliuksenkin raha- ja verotusasioita aina 1940-luvulle asti.
"Kain häät ihanat. Kaikki tyytyväisiä", Sibelius kirjoitti päiväkirjaansa
5. syyskuuta. Näinä päivinä Heidikin aloitti koulunkäynnin Helsingissä.
Yksikään tyttäristä ei enää asunut arkipäivisin Ainolassa.
Sibelius
lähti 23. syyskuuta yksin konserttimatkalle Kööpenhaminaan. Hotelli
d'Angleterresta hän kirjoitti helliä rakkauskirjeitä vaimolleen,
joka ei enää suostunut lähtemään kiertueille. Kirjeet Adolf Paulille
olivat toisenlaisia. "Tarvitsen paljon rahaa. Täällä Kööpenhaminassa
juon ainoastaan samppanjaa", Sibelius ilmoitti. Hän tapasi konsertin
yhteydessä Tanskan kuningasperhettä ja sai Dannebrogin ritarikunnan
komentajaristin.
Fantasia
sinfonica I otettiin hyvin vastaan, ja arviot olivat kunnioittavia.
Tyytyväinen Sibelius kävi Malmössä ja jatkoi konsertointia Kööpenhaminassa.
Hän veti salin täyteen yhteensä viidessä konsertissa, mikä Politiken-lehden
mukaan "löi kaikki ennätykset".
Kiivaan
elämän rasitukset kävivät sydämelle. "Minun on lopetettava johtaminen
sillä saadakseni hermoni rauhoittumaan minun on nykyään liioiteltava,
minkä lääkärikin hyvin tiesi", hän kirjoitti Ainolle 9. lokakuuta.
Loppuvuosi
kului pikkukappaleita väsätessä ja vekseleitä uusiessa. Päiväkirjan
mukaan alkoholi oli nyt Sibeliuksen ainoa ystävä.
Alkuvuodesta
1925 Sibelius matkusteli usein Helsingin ravintoloihin, sillä
työ ei ottanut sujuakseen. Sibelius eli kriisivaihetta, mutta
kriisin syvyyttä ei ole syytä dramatisoida. Hänen elintapansa
olivat terveemmällä pohjalla kuin itsensä rappiolle juopotelleella,
lähistöllä asustaneella Eino Leinolla, joka kuoli vain vuotta
myöhemmin. Sibeliuksen elämä Ainolassa pysyi pääosin terveellisellä
pohjalla puolison ja perhe-elämän ansiosta. Leinolla tällaista
tukiverkkoa ei ollut.
Toukokuussa
kustantaja Wilhelm Hansen ja Tanskan kuninkaallinen teatteri lähestyivät
Sibeliusta vuorotellen samassa asiassa: Myrsky-näytelmään
kaivattaisiin Sibeliuksen musiikkia. Tilaus sytytti säveltäjän
mielikuvituksen, ja hän ryhtyi tekemään viimeistä ja suurinta
näyttämömusiikkiaan. Kuumeinen työrupeama päättyi alkusyksystä,
mutta Myrskyn ensi-iltaa lykättiin maaliskuulle 1926, ja
säveltäjä sai huomata kiirehtineensä turhaan.
Loppuvuoden
Sibelius sävelsi pikkuteoksia ja jännitti 60-vuotisjuhliaan, joista
muodostui kansallinen merkkitapahtuma. Sibelius itse yritti hillitä
juhlallisuuksia. Hän vietti syntymäpäivänsä Helsingissä tyttärensä
Eva Paloheimon kotona eikä suostunut julkisiin esiintymisiin.
Syntymäpäivän
lahjoitukset päästivät Sibeliuksen lopullisesti taloudellisesta
ahdingosta. Kansalaiskeräys tuotti huimat 275 000 silloista markkaa,
eli yli 65 000 nykyeuroa, josta säveltäjä sai henkilökohtaiseen
käyttöönsä yli puolet. Eläke nostettiin 100
000 silloiseen markkaan vuodessa eli noin 24 000 nykyeuroon. Merkittävä
syntymäpäivälahja oli myös Ainolan tontin laajennus lähes hehtaarilla.
Lahjasta vastasivat Suomen sekakuorot.
Tekijänoikeusjärjestelmäkin
oli kehittynyt, ja Sibelius oli alkanut saada saksalaiselta tekijänoikeusjärjestöltä
GEMA:lta vuosittain jo kohtuullisia esityskorvauksia. Kun vielä
inflaatio oli syönyt suuren osan vanhoista veloista, säveltäjän
rahatilanne koheni tyydyttäväksi. Juhlakonsertteja pidettiin jo
ympäri maailmaa. Esimerkiksi Leopold Stokowski johti ensimmäisen
sinfonian Philadelphian orkesterin konsertissa New Yorkissa. New
York Timesin Olin Downes oli suomalaissäveltäjästä innoissaan
ja patisteli pitkässä kirjoituksessa orkestereita Sibeliuksen
pariin.
Vuoden
1926 alussa kapellimestari Walter Damrosch New Yorkista tilasi
Sibeliukselta 15-20 minuuttia kestävän sinfonisen runon. Sibelius
vastasi myöntävästi, ja näin alkoi Tapiolan sävellystyö.
Sibelius päätti lähteä syntymäpäivälahjoitusten avulla maaliskuun
lopussa yksin Roomaan säveltämään Tapiolaa.
Sibelius
olisi voinut matkustaa Kööpenhaminan kautta ja nähdä siellä Myrskyn
ja oman musiikkinsa ensiesityksen. Matka kulki kuitenkin Berliinin
ja pakollisen Adolf Paulin tapaamisen kautta Müncheniin ja Roomaan.
Sibelius eli "uudessa roolissaan", mutta vanhassa tutussa Minerva-hotellissa
vain säveltäjänä, ei esiintyvänä kapellimestarina. Se tuntui hänestä
oudolta.

Jean
Sibelius Caprilla 1926.
Työnteon
ohella hän lomaili ystävänsä Walter von Konowin kanssa Caprilla.
Tapiola pääsi alkuun, ja tyytyväinen säveltäjä palasi kotiin
jatkamaan työtään ja valvomaan Ainolan remonttia. Kesällä esimerkiksi
koko sauna purettiin ja rakennettiin uudelleen, ja portti sijoitettiin
laajentuneen tontin uudelle rajalle, nykyiselle paikalleen. Omaisuuden
arvo ylitti vihdoin velkojen määrän, joten puolisot saivat syyn
keskinäisen testamentin tekoon. Se vahvistettiin 19. heinäkuuta.
Sibelius
sai kesällä valmiiksi Väinön virren Sortavalan laulujuhlille.
Sibelius sadatteli päiväkirjassa ”tilaustöitä”, mutta sai myös
Tapiolan valmiiksi syksyllä. Hän tosin veti vielä valmiin
teoksen takaisin korjailtavaksi, mikä harmitti kustantajaa. Painolaatatkin
jouduttiin uusimaan.
Syksyllä
1926 Sibelius esiintyi viimeistä kertaa kapellimestarina Suomen
ulkopuolella. Hän johti jälleen Kööpenhaminassa, mutta viidennen
sinfonian vaisuhko vastaanotto sai hänet loukkaantumaan. Finlandia
sekä Valse triste hurmasivat tietysti konsertin lopussa
yleisön. Arviot olivat pääosin ylistäviä, ja palattuaan kotiin
Sibelius teki nopeasti viimeiset korjaukset Tapiolan käsikirjoitukseen.
Kenties juuri elävä kosketus kapellimestarin työhön sai hänet
unohtamaan tukahduttavaksi käyneen itsekritiikin. Damrosch sai
partituurin marraskuussa, hyvissä ajoin ennen teoksen kantaesitystä.
2.
joulukuuta Sibelius osallistui Robert Kajanuksen 70-vuotisjuhlallisuuksiin.
Symposion-piirin ydinkolmikko ihmetteli uurtuneita kasvojaan ja
hiustensa katoamista. Gallen-Kallela ja Kajanus muistelivat juhlapuheissaan
1890-lukua haikeasti nostalgisoiden.

70-vuotias
Robert Kajanus puhuu juhlissaan joulukuussa 1926.
Vuoden
lopulla Sibelius ihasteli teostensa hyviä arvioita Lontoon ja
Bostonin lehdissä. Tapaninpäivänä tuli tosin hieman takapakkia,
kun Damrosch kantaesitti Tapiolan New Yorkissa. Jopa innokas
sibeliaani Olin Downes New York Timesista oli kummissaan, vaikka
kirjoittikin teoksesta arvostavasti. Vielä vähemmän Tapiolaa
ymmärsi New York Herald Tribunen Lawrence Gilman. "Sibeliuksen
mielikuvitus on alkanut heiketä ja tullut laimeammaksi", Gilman
iski.
Vuoden
1927 alussa Sibelius sai vihdoin valmiiksi pitkään lupailemansa
rituaalimusiikin vapaamuurareille. Kantaesitys oli 12. tammikuuta.
Sibelius luovutti käsikirjoituksen Suomi Loosin käyttöön sen sisäisessä
toiminnassa, ja muutkin Suomen loosit saivat oikeuden käyttää
musiikkia kokouksissaan. Rituaalimusiikki sisälsi tässä vaiheessa
kahdeksan osaa, ja säveltäjä täydensi sitä myöhemmin.
Tammikuun
lopulla Sibelius matkusti Ainon kanssa Pariisiin kuuntelemaan
uusinta musiikkia. Viimeisetkin vekselit oli nyt maksettu, joten
säveltäjä saattoi matkustaa ensimmäistä kertaa ilman velkahuolia.
"Minulla on nyt kaikki hyvin taloudellisesti, ja voin keskittyä
siihen, mitä haluan. Eikö olekin ihanaa", säveltäjä kirjoitti.
Pariisin-matkan
jälkeen säveltäjä hautautui Ainolaan, ja puoliso moitiskeli häntä
siitä, että hän ei pitänyt yhteyttä ystäviinsä. "Yksinäisyys tekee
minut hulluksi. Nyt ei edes vaimoni puhu minulle”, Sibelius kirjoitti
hieman epäreilusti päiväkirjaansa. ”Voidakseni ylipäätään elää
minun on nautittava alkoholia. Viiniä tai Whiskya! Siitä nyt kaikki
tämä. Haukuttu, yksinäinen, kaikki todelliset ystäväni kuolleet.
Kykenemätön työhön. Kunpa voisin löytää ratkaisun", hän kirjoitti
pateettisesti päiväkirjaansa 8. toukokuuta. Vain kaksi päivää
myöhemmin hän kuitenkin soitteli nelikätisesti pianoa puolisonsa
kanssa ja työskenteli täyttä päätä Myrsky-orkesterisarjojen
parissa! Ainolla oli tekemistä miehensä voimakkaiden mielialanvaihtelujen
kanssa. ”Papalla oli sellainen luonne, että hän lauhtui ihan äkkiä”,
Margareta-tytär muisteli myöhemmin.
Kesällä
1927 Sibelius viimeisteli orkesterisarjoja Myrsky-näyttämömusiikista
hieman haluttomasti. ”Myrsky-sarjat piinaavat minut hengiltä.
Tuntuu kuin laiskanläksyltä", Sibelius kirjoitti 17. toukokuuta.
Kesällä
Sibelius kirjoitti myös päiväkirjansa järkyttävimmät sivut. Merkinnät
ovat lyhyitä, ja niiden tarkoitus on selvä: Sibelius oli päättänyt
karkottaa viinamadon sisuksistaan. Hän oli alkoholismin partaalla,
ja jokainen päivä oli kamppailua tuhoavaa ainetta vastaan. Päiväkirjan
S. A. (sine alcohol, ilman alkoholia) -merkinnöistä katkeavat
välillä "yhteen viskiin" ja välillä päivän ryyppäämiseen.

Ote
päiväkirjasta kesäkuulta 1927.
Kesän
aikana taistelu päättyi kuitenkin tarpeeksi selvään voittoon.
Sibelius ei ryhtynyt absolutistiksi, mutta hän onnistui siistimään
juomatapojaan merkittävästi ja pelastamaan terveytensä. 22. kesäkuuta
hän saattoi todeta: "Alkoholin kulutukseni hyvin kohtuullista"
ja elokuussa hän lähetti toisen Myrsky-sarjan Hansenille.
Näin oli tullut valmiiksi viimeinen merkittävä uusi orkesteriteos,
jonka Sibelius koskaan pystyi lähettämään kustantajalle.
On
kiinnostavaa, että saman elokuun alussa Suomen eduskunta allekirjoitti
lain tekijänoikeudesta henkisiin tuotteisiin. Kun tekijänoikeuslaki
oli saatu ajan tasalle, Suomi pystyi myös liittymään Bernin sopimukseen
1928. Näin Sibelius alkoi saada tekijänoikeuskorvauksia teostensa
esittämisestä entistä tehokkaammin. Alkoi kehitys, joka teki hänestä
varsin rikkaan miehen. Samalla sävellystyö ei enää johtanut uusiin,
kustantajille lähetettäväksi päätyneisiin suurteoksiin. Julmimmat
voivat spekuloida, olisiko taloudellinen paine auttanut säveltäjää
uusiin mestariteoksiin.
Syyskuun
alussa 1927 Sibelius ei tietenkään voinut vielä aavistaa tätä
kehitystä. Hän suunnitteli jo uutta teosta, luultavimmin kahdeksatta
sinfoniaa.