
Albert
Edelfelt maalasi muotokuvan Sibeliuksesta Ainolan valmistumisen
jälkeen syksyllä 1904. Teos on edelleen Ainolassa.
Syksyllä
1904 oltiin tilanteessa, jossa suuri osa Sibeliuksen keskeisistä
orkesteriteoksista oli painettu, ja kapellimestarit ympäri maailmaa
kokeilivat niitä ohjelmistossa hyvällä menestyksellä. Alkuvuonna
toinen sinfonia oli menestynyt loistavasti Hampurissa, Chicagossa
ja Moskovassa, mutta saanut takapakkia Pietarissa. Maaliskuussa
nuori Arturo Toscanini oli johtanut Italiassa Sadun ja
Tuonelan joutsenen sekä hieman myöhemmin Finlandian.
Tekijänoikeusjärjestelmä
oli kuitenkin kehittymätön, eikä Suomi Venäjän autonomisena osana
kuulunut tekijänoikeuksia säätelevään Bernin sopimukseen. Vain
osa esityksistä toi tuloja myös Sibeliukselle.
Elämä
ei näyttänyt rauhoittuvan, vaikka Helsingin kiusauksista oli päästy
Ainolaan. Sibelius konsertoi vuoden lopussa Porissa ja Oulussa
ja erehtyi ilmeisesti matkansa varrella soittamaan kotiin humalassa.
Tästä alkoi lähes epätoivoinen kirjeenvaihto puolisoiden välillä.
4. joulukuuta Aino kirjoitti pelkäävänsä, että ”jotain on rikkimenemäisillään”.
”Herää Janne, herää näkemään mitä sinä olet!” puoliso vaati. ”Minä
muutun. Ja toden teolla. Surullinen omasi.” Sibelius vastasi.
Tilanne rauhoittui joulun aikaan. Kun säveltäjä tammikuussa 1905
matkusti Berliiniin, puolisoiden kirjeistä huokuu luottamus ja
rakkaus.
Berliinissä
Sibelius vietti aikaansa Paulin, Busonin, Sindingin ja viulisti
Willy Burmesterin kanssa. Hän tutustui useisiin merkittäviin teoksiin,
kuten Mahlerin viidenteen sinfoniaan, Debussyn Nokturnoihin
ja Straussin Heldenlebeniin. Hän itse sävelsi Pelléas
ja Mélisande -näyttämömusiikkia
Busoni
oli kutsunut hänet johtamaan toisen sinfoniansa, ja konsertista
12. tammikuuta tuli suuri menestys. Se sai kiihkeän vastaanoton
Berliinin lehdissä: National-Zeitung kutsui toista sinfoniaa suurenmoiseksi
ja Die Musik nimitti häntä yhdeksi aikakauden suurista luovista
hengistä. Toisaalta Allgemeine Zeitung väitti Sibeliuksen joutuneen
umpikujaan, ja Berliner Tageblattin Leopold Schmidt nirsoili väittäen,
että säveltäjä hallitsee vain vaivoin suuret muodot. Silti Schmidt
myönsi, että Sibelius oli voimallinen kyky ja mestari orkesterisävellyksessä.
Sibelius
solmi Berliinissä uuden kustannussopimuksen Robert Lienaun kanssa.
Säveltäjä oli kyllästynyt asioimaan Breitkopf & Härtelin kanssa
lähinnä suomalaisten kustantajien välityksellä.
Lienaun kustannussopimuksen mukaan Sibeliuksen tuli säveltää peräti
neljä suurta teosta vuodessa. Rahaakin oli luvassa 34 000
nykyeuroa vuodessa. Kun ottaa huomioon Sibeliuksen eläkkeen ja
konserttipalkkiot, vuositulot vastasivat seuraavina vuosina jopa
50 000 nykyeuron summia.
Katso
Sibeliuksen varallisuus ja velat
Sibelius
arveli kirjeessään elämän olevan nyt ”varmata”. Hän rakennutti
Ainolaan saunan ja karsi hieman vekseleitään. Tulojen olisi pitänyt
riittää velkojen merkittävään lyhentämiseen, mutta Sibeliuksen
elämäntapojen vuoksi taloudelliset ongelmat jatkuivat.
Palattuaan
Suomeen Sibelius esittäytyi maaliskuussa 1905 Pelléas ja Mélisande
–näytelmämusiikin johtajana. Vuoden teatteritapahtuma toi säveltäjällekin
lisämenestystä, ja hän muokkasi onnistuneesta teoksesta myös orkesterisarjan.
Sibelius johti keväällä myös mm. Viipurissa ja keskittyi sitten
miettimään, mitä luonnoksillaan tekisi. Hän kokeili teemojaan
esimerkiksi Marjatta-oratorioon, jota hän kehitteli Jalmari
Finnen idean pohjalta. Sibelius suunnitteli oratoriota aina vuoden
lopulle asti, mutta luopui lopulta hankkeesta. Oratorion luonnoksista
päätyi kuitenkin aineistoa Pohjolan tytär –runoelmaan ja
luultavimmin kolmanteen sinfoniaan ja In memoriamiin, jota
hän suunnitteli Eugen Schaumanin muistoteokseksi. Schauman oli
murhannut Suomen sortajana tunnetun kenraalikuvernööri Nikolai
Bobrikovin, ja uusi kenraalikuvernööri piti lievempää linjaa.
Marraskuussa keisari oli antanut jopa manifestin, jossa kumottiin
suuri osa Bobrikovin ja venäläishallinnon sortotoimenpiteistä.
Marraskuussa
1905 Sibeliuksella oli kutsut johtamaan teoksiaan sekä Heidelbergiin
ja Liverpooliin. Hän päätti matkustaa ensimmäistä kertaa Isoon-Britanniaan.
Sibelius sai merkittäviä uusia tuttavia, kuten hänet kutsuneen
kapellimestarisäveltäjä Granville Bantockin, ystävällisen ja vaikutusvaltaisen
Rosa Newmarchin, kriitikko Ernest Newmanin ja kapellimestari Henry
Woodin.

Ernest
Newman, kriitikko
Sibelius
johti Liverpoolissa 2. joulukuuta ensimmäisen sinfonian ja Finlandian
menestyksekkäästi. "En ole vielä koskaan kuullut musiikkia, joka
olisi temmannut minut näin täysin irti tavallisesta länsimaisesta
elämästämme", Newman kommentoi ihaillen Manchester Guardianissa.
"Suuri menestys. Oikein Porvoon mitalla", kommentoi Sibeliuskin
Ainolleen.
Sibelius
jatkoi Pariisiin, mutta Ranskan musiikkielämän merkkimiehet eivät
olleet hänestä erityisen kiinnostuneita. Sibelius keskittyi työntekoon
ja vuodenvaihteessa myös juhlintaan.
Kuvataiteilija
Oscar Parviainen löysi useita päiviä putkeen juhlineen Sibeliuksen
nuhjuisessa frakissa Café de la Regencesta neljä päivää suomalaisten
järjestämien Runeberg-juhlien jälkeen. Sibelius soitti hänelle
”vapaita fantasioita”, joista erään hän nimesi Rukoukseksi Jumalalle.
Teema päätyi myöhemmin kolmannen sinfonian finaaliin, ja Parviainen
maalasi sen pohjalta taulunsa , joka riippuu nykyisinkin Ainolan
salissa flyygelin takana.
Katso
Ainolan salin taidetta
Kotiin
palattuaan Sibelius aloitti hänelle niin tyypillisen kuukausien
mittaisen ahkeran työputken, jonka aikana hän poistui työpöydän
äärestä lähinnä vain aterioille ja päiväkävelyille. ”Lapset aavistivat
vaistomaisesti, miten heidän oli oltava, mitä kunnioitus isän
työtä kohtaan heiltä vaati. Ja yhtä vaistomaisesti jokainen heistä
tunsi ikään kuin vapautuksen tunteen sinä hetkenä, jolloin isä
oli alkanut kirjoittaa”, Aino Sibelius muisteli myöhemmin. ”Se
tiesi sitä, että teos oli kypsynyt lopulliseen muotoonsa, sen
syntymishetki oli tullut. Mieheni saattoi sellaisina päivinä istua
kaksikin vuorokautta umpeensa, nousematta kirjoituspöytänsä äärestä.”
Ahkeran
työnteon tuloksena Sibelius sai ensiksi valmiiksi pikkuteoksen
Pan ja kaiku ja sitten Vapautettu kuningatar –kantaatin
J. V. Snellmanin satavuotisjuhliin 12. toukokuuta. Pääasia oli
kuitenkin uusi sinfoninen runoelma, jota hän oli kirjeissä kutsunut
”Luonnottareksi”. Sävellystyön loppuvaiheissa Sibelius
teki muutoksia ja sopeutti teoksen ohjelman toiseen Kalevalan
tarinaan. Pääosissa olivat nyt Väinämöinen ja Pohjolan tytär.
Pitkän pohdinnan jälkeen teoksen nimeksi tuli Pohjolan tytär.
Kesä
1906 oli vastakohtien aikaa. Perhe vietti hellepäiviä Virolahdella
kalastellen ja soudellen, mutta Sibelius joutui myös käymään sairaalassa
katsomassa Linda-siskoaan, jonka mielen herkkyys oli kääntynyt
sairaudeksi. Linda vietti loppuikänsä laitoshoidossa, mutta hän
pystyi kuitenkin käymään ajoittain konserteissa, vierailemaan
Ainolassa ja käymään kirjeenvaihtoa.
Kesän
sävellystyö tuotti kuusi laulua opukseen 50. Lokakuussa Sibelius
viimeisteli musiikin Belsazarin pitojen ensi-iltaan. Svenska
teatern oli loppuunmyyty. Sibelius teki näyttämömusiikista myös
orkesterisarjan.
Loppuvuodesta
Sibelius johti teoksiaan Oulussa, Viipurissa, Vaasassa ja Pietarissa,
jossa Pohjolan tyttären kantaesitys sai hyvän vastaanoton Mariinski-teatterin
orkesterin konsertissa. Kriitikotkin olivat innoissaan. "Erittäin
lahjakas ja mielikuvituksekas säveltäjä", kehaisi esimerkiksi
Rusj-lehti.
Vuosi
1907 toi takaiskuja. Sibelius viihtyi jälleen Helsingin ravintoloissa
ja kulutti esimerkiksi 27. tammikuuta peräti 500 nykyeuroa yhtenä
iltana samppanjaan, paloviinaan ja hummereihin. Aino Sibelius
huolestui jälleen ja joutui ylirasittuneena parantolaan. Keväällä
1907 Sibelius olikin katuvainen. ”Tämä ryyppääminen - itsessään
erinomaisen iloista puuhaa - on mennyt aivan liian pitkälle”,
hän kirjoitti.

Ainon
toipuessa Sibelius sävelsi kolmatta sinfoniaansa ja luki maailmalta
saapuneita kritiikkejä. Armas Järnefelt oli johtanut Pohjolan
tyttären helmikuussa Tukholmassa hyvällä menestyksellä. Maud
Powell oli soittanut viulukonserton vuoden vaihteessa New Yorkissa
ja Chicagossa, ja Berliinissä kuultiin vuoden alussa mm. Pelléas
ja Mélisande, viulukonsertto sekä Ida Ekmanin esittämiä lauluja.
Lehdissä julkaistut arviot olivat pääosin erinomaisia: Sibelius
oli noussut yhdeksi aikansa tunnustetuimmista nykysäveltäjistä.
Kesä
meni työnteon ja Berliinin-matkan merkeissä. Kolmas sinfonia valmistui
lopulta sävellyskonserttiin 25. syyskuuta. Entistä klassisempi
ote hämmensi hieman yleisöä. Kriitikoista Flodin ihastui ja kirjoitti
sinfonian täyttävän ”kaikki vaatimukset, mitä sinfoniselle taideteokselle
nykyaikaisessa mielessä voi asettaa, mutta samalla se on sisäisesti
uusi ja vallankumouksellinen - läpikotaisin sibeliaaninen”. Helsingin
Sanomien mukaan sinfonia ei tehnyt yhtä välitöntä vaikutusta kuin
ensimmäinen ja toinen sinfonia.
Kuukautta
myöhemmin Sibelius tapasi Helsingissä vierailleen säveltäjän Gustav
Mahlerin, ja kollegat huomasivat kokeneensa samanlaisen ilmiön:
molemmat menettivät uuden sinfonian myötä aina edelliseen sinfoniaansa
ihastuneita kuulijoita.
Sinfonian
olemuksesta he olivat erimielisiä. "Sanoin ihailevani sen ankaruutta
ja tyyliä ja syvää logiikkaa, joka vaatii kaikkien motiivien toisiinsa
liittymistä", Sibelius muisteli myöhemmin. "Nein, die Symphonie
muss sein wie die Welt. Sie muss alles umfassen", vastasi Mahler.
("Sinfonian tulee olla kuin maailma. Sen täytyy sisältää kaikki.")

Gustav
Mahler 1860-1911
Kolmas
sinfonia ei menestynyt marraskuussa Pietarissa. ”Hän oleskelee
nähtävästi usein Berliinissä, Lontoossa ja Pariisissa. Siellä
tarttuu helposti Debussyn, Straussin ja Elgarin dekadenssi. On
jätettävä jäähyväiset aikaisemmalle Sibeliukselle, kotimaansa
satujen kiehtovalle tulkitsijalle", Birzhevyja Vjedomost-lehti
kirjoitti. "Hänen sinfoniansa pääpaino on - sen lyhyys", ivasi
Rusj-lehti. Säveltäjätkin kummeksuivat teosta. Nikolai Rimski-Korsakov
pudisteli päätään ja sanoi Sibeliukselle: "Miksi ette tee niinkuin
on tapana; tulette näkemään, ettei yleisö voi tätä seurata eikä
ymmärtää." Moskovan konsertit menivät paremmin, ja Russkija Vjedomostin
kriitikko jopa kehui uutuutta.
Vuonna
1908 Sibeliuksen elämäntavat veivät veronsa: hän joutui heti alkuvuodesta
Diakonissalaitokseen hoitoon pariksi viikoksi. Axel Carpelan arveli
säveltäjän pian kuolevan, jos tämä ei lopeta ”tupakointia ja väkevien
aineiden juomista”. Sibelius joutui sairauden takia luopumaan
suunnitelluista matkoista Roomaan, Varsovaan ja Berliiniin.
Hän
pystyi kuitenkin lähtemään sovitulle Lontoon-matkalle helmikuun
lopussa. Rosa Newmarch järkyttyi säveltäjän itsetuhoisista elämäntavoista,
eikä säveltäjä onnistunut vakuuttamaan konsertissaan brittikriitikoita
kolmannen sinfonian ansioista. Timesin mukaan sinfonia oli niin
oikeaoppinen, että siltä puuttui luonnetta, ja ensimmäinen osa
tuntui "teennäiseltä ja ikävältä". Daily Newsin mukaan Sibelius
oli kuitenkin johtajana "ihmeteltävän levollinen", ja "monimutkainen
ja tavattoman vaikea finaali soitettiin erikoisen hyvin”. Säveltäjä
itse katsoi onnistuneensa erinomaisesti.
Sibelius
palasi Berliinin ja Tukholman kautta kotiin. Työkyky oli tallella,
ja näytelmämusiikki August Strindbergin Joutsikkiin valmistui
huhtikuuksi. Näytelmä menestyi Helsingissä hyvin, ja Sibelius
muokkasi myös tästä näytelmämusiikista konserttisarjan.
Toukokuussa
Sibelius haki lääkärin apua toistuviin kurkkukipuihinsa. Hänen
kurkustaan löydettiin kasvain. Säveltäjä matkusti puolisoineen
Berliiniin, ja tutkimusten jälkeen kasvain poistettiin leikkauksessa.
Sibelius päätti luopua alkoholin käytöstä ja tupakoinnista. Raittiuden
aika kesti lähes seitsemän vuotta.