
Axel Gallénin
"Kajustaflan". Vasemmalta Axel Gallén, Oskar
Merikanto, Robert Kajanus ja Jean Sibelius. Gallén muokkasi
myöhemmin siistimmän Symposion-version.
Kuuluisin Sibeliuksen taiteilijayhteisöistä oli eittämättä
Symposion-piiri, jonka ydinjäseniin kuuluivat säveltäjän
lisäksi Robert Kajanus ja Axel Gallén (myöhemmin
Akseli Gallen-Kallela).
Symposion-taiteilijapiiri alkoi muotoutua talvella 1892, kun Sibelius
oli muuttanut Helsinkiin. Illanviettoja Kajanuksen ja kumppanien
kanssa pidettiin aluksi esimerkiksi lukkarikoulun johtajan Lorenz
Nikolai Achtén ja hänen lahjakkaan laulajatarvaimonsa
Emmyn kotona. Murrosikäinen Aino-tytär, tuleva huippulaulaja,
muisti Sibeliuksen tältä ajalta.
"Kajanus
oli isäni ystäviä ja kävi toisinaan kodissamme.
Mutta kun 'sakki' joskus yöllä soitti ovikelloa ja isäni
komensi pöydälle kahvia ja konjakkia, ei äitini,
vuoteesta noustuaan, jaksanut kohota samaan mielialaan ja ottaa
asiaa huumorin kannalta. 'Sakkiin' kuului m.m. Jean Sibelius,
joka äkkinäisen luomisinnon valtaamana päistikkaa
tahtoi heittäytyä jonkin kunnon pianon eteen todetakseen,
kaikuisivatko sävelet todellisuudessa yhtä ihmeellisinä
kuin hänen mielessään."
Aviovaimojen
paheksunta siirsi istunnot kodeista ravintoloihin. Kajanus ja
Gallén kiehtoivat Sibeliusta, ja piirin satunnaisiin ulkojäseniin
kuuluivat esimerkiksi Armas Järnefelt, Adolf Paul sekä
Gallénin lankomies Mikko Slöör. Armas ja Adolf
olivat tosin usein ulkomailla. Runoilija Eino Leino ei ollut Symposion-piirin
jäsen, vaikka näin on usein väitetty. Leino täytti
1892 peräti 14 vuotta. Hän ei myöskään
ollut mallina Gallénin Symposion-taulun "nukkuvan
porvarin" hahmolle, sillä taulua tehtäessä
Eino oli vain 16-vuotias poikanen, ei kuvassa näkyvä
vahvaniskainen mies.
Symposion-piirin
ydinkolmikon johtohahmo oli Robert Kajanus, muita vuosikymmen
vanhempi kapellimestari ja säveltäjä. Kajanuksen
elämänkokemukseen mahtui jo kahden vaimon sekä
esikoistyttären kuolema, ja tämä kaikki oli kovettanut
entistä nuorta idealistia. Kajanuksen kolmas avioliitto Lilli-vaimon
kanssa oli hyvin myrskyisä. Aviomies purki paineita iltaisin
ravintoloissa.
Gallen-Kallela
puolestaan oli vielä tuolloin valoisampi luonne. "Taiteilijauran
koettelemukset ja pettymykset eivät olleet häntä
murtaneet, hän oli täynnänsä optimismia, taistelukykyä
ja luomisvoimaa", Sibelius muisteli 1935. "Hän
oli puhelias ja vilkaas ja elostutti yhdessäolomme mainioilla
kertomuksilla opintomatkoiltaan. Hän oli nähnyt varsin
paljon maailmaa ja ymmärsi käyttää hyväkseen
elämyksiä, humoristisia yhtä hyvin kuin muitakin."
Yhdessä
kolmikko pohti varmastikin Kalevalan merkitystä suomalaiselle
uudelle taiteelle ja halusi olla kehittämässä kulttuurisesti
edistyksellisen Päivälehden lähipiirissä kehittynyttä
Nuoren Suomen aatetta. Myös ajan filosofiset virtaukset kiinnostivat
Nietzscheä myöten, vaikka nuorten miesten tietämys
ei aina vastannutkaan intomieltä. Tähän viittaa
esimerkiksi piiriin ulkojäsenenä ollut saksalainen mestariviulisti
Willy Burmester, joka oli syksyllä 1892 pestautunut Kajanuksen
orkesterin toiseksi konserttimestariksi. Hän muisteli Symposion-istuntoja
seuraavasti:
"Elämääni
rikastuttaviksi ystävikseni sain silloin vielä tuntemattomia,
mutta hyvin kunnianhimoisia kirjailijoita, taidemaalareita ja
muusikkoja. Filosofoimme ja kiistelimme teorioista, jotka nyt
[vuonna 1926] hymyilyttäisivät minua. Mutta näitä
sukulaissieluisten ja kuitenkin niin erilaisten persoonallisuuksien
keskusteluja ei voi vähätellä, sillä ne olivat
innoittavaa älyllistä voimistelua.
Tapasimme konserttien päätteeksi erillisessä huoneessa
kantapaikassamme. Saksalainen punssi, Benediktiini [munkkilikööri]
ja sikarit herättivät halun muuttaa uinuva tunnelma
ajatustenvaihdoksi.
Tuskin on tarpeen korostaa, että musiikilliset improvisaatiot
toivat miellyttävää vaihtelua eloisiin keskusteluihimme.
Kerran
kuuntelimme flyygelin ympärillä todelliseen taiteeseen
syvälle uponneina Alfred Reisenauerin nerokasta soittoa (...)
eikä tämä Lisztin oppilas ja taiteilija Jumalan
armosta ollut valinnut huonoa kuulijakuntaa. Flyygelin ympärillä
seisoivat henkevä ihminen ja muusikko Kajanus, nerokas, tulisieluinen
Sibelius, kuuluisa taidemaalari Gallén, kuuluisan Die Tänzerin
Barberinan ja monien muiden tunnettujen teoksen kirjailija Adolf
Paul, erinomainen muusikko [Oskar] Merikanto, Armas Järnefelt
sekä monia muita taiteeltaan arvokkaita nuoria miehiä!
(...) Kerran soitin kodissani Reisenauerin kanssa kaikille näille
suuruuksille iltakahdeksasta aamuviiteen kymmenen Beethovenin,
kolme Brahmsin sonaattia ja kaksi Griegin sonaattia."
Gallénin
pikakuva keväältä 1893 korostaa piirin huvittelevaa
luonnetta. "Piristyin melkoisesti illan kuluessa, varsinkin
sitten, kun Kajanus ja Sibelius saapuivat. On kerrassaan väistämätöntä
joskus saada rentoutua", hän kirjoitti.
Vuoden
1894 alku oli kiihkeintä Symposion-vaihetta. Näiltä
ajoilta on peräisin tunnetuin Sibelius-kasku, josta liikkuu
kymmeniä muunnelmia. Sen mukaan Robert Kajanus kävi
kesken Kämpin ryyppäjäisten johtamassa konsertin
Pietarissa. Palattuaan hän pistäytyi Kämpissä
ja näki muut piirin jäsenet edelleen saman pöydän
ääressä. "Mitä sinä Kajus koko ajan
niissä ovissa kolaat. Istu alas ja juo niin kuin muutkin",
Sibeliuksen väitetään sanoneen.
Taidemaalari Sigurd Wettenhovi-Aspan versioi vitsiä vuonna
1929 seuraavasti:
"Kerran
hän [Armas Järnefelt] matkusti hamaan Pietariin asti
johtamaan konserttia. Hän viipyi siellä kokonaista kaksi
päivää, mutta kun hän yleensä oli verraten
vähäpuheinen, ei hänen poissaoloaan erikoisesti
huomattu tuossa mainiossa seurassa. Ainakaan Sibelius oli tuskin
tullut kiinnittäneeksi huomiota siihen, että lankomies
oli poissa. Palattuaan Helsinkiin veli Armas tuumi tähän
tapaan: 'Tietysti nerokokoomuksen täysi-istunto jatkuu edelleen.'
Eikä hän erehtynytkään, ja kun hän jälleen
astui huoneeseen mukanaan uudet laakeriseppeleensä, jotka
hän tietysti mielellään näytti tovereilleen,
Sibelius kiinnitti tutkivat siniset silmänsä lankomieheen
sanoen:
-- No? Oletko taas käynyt puhelimessa?
Niinkuin näet, vastasi Järnefelt. Soitin pari laakeriseppelettä
Pietarista."
Sibelius
itse korosti, että istunnoissa puhuttiin taiteesta eikä
pelkästään ryypätty. Vielä 1950 hän
muisteli innoissaan 1890-luvun idealismia, jolloin taiteilijat
eivät puhuneet rahasta tai vuokranmaksusta, vaan itse taiteesta.
Sibeliuksen mielestä jopa 1890-luvun liikemiehet olivat taiteentuntijoita
ja maksoivat mieluusti pöydän antimet päästessään
pakisemaan taiteilijoiden kanssa uusista suuntauksista.
Gallén
muutti tammikuun lopulla 1894 Sääksmäelle, ja Symposion-kolmikko
hajosi hetkeksi. Vuoden aikana Gallén kuitenkin ikuisti
ydinkolmikon pariinkiin teokseen, Serlachiuksen taidesäätiön
kokoelmissa nykyisin olevaan "Kajustaflaniin",
jota on kutsuttu myös Probleemiksi ja Symposion-taulun
luonnokseksi sekä itse Symposion-tauluun, joka näyttää
aiheen viimeistellymmältä ja siistitymmältä
versiolta. Tässä teoksessa taiteilijat vaikuttavat vähemmän
huumaantuneilta ja arvokkaammilta kuin "Kajustaflanissa".
"Kajustaflanissa"
on kuvattu pöydällä istuvan alastoman hahmon jalat
ja kädet polvien ympärillä, kiivaan näköinen
Gallén, lanttu mallina maalattu Oskar Merikannon pilakuva,
filosofinen Kajanus ja kovin rypeneen oloinen Sibelius. Pöydällä
on melkoisesti tyhjiä laseja ja pulloja, esimerkiksi benediktiiniläislikööriä,
jota kutsuttiin "munkiksi".
Viimeistellymmässä versiossa Sibelius, Kajanus, Gallén
sekä nukahtanut "porvari" istuvat ravintolassa
munkkiliköörin äärellä. Nuoret nerot
katselevat Osiriksen siipiä syvästi symbolisen taustan
hohteessa.
Gallénin
selitykset nukkuvasta henkilöstä vaihtelivat. "Hoitelin
Merikannon, sen lanttupään, antamalla hänen nukahtaa
pöytään", taiteilija kirjoitti Louis Sparrelle
28. huhtikuuta 1894. Myöhemmin selitys nukkuvasta hahmosta
muuttui syvällisemmäksi. "Porvarilla" ei ollutkaan
suoraa esikuvaa todellisuudessa, vaan Gallén halusi kuvata
ihmistyyppiä, joka ei kyennyt kapuamaan nerojen tikkaita,
vaan väsyy kesken ja nukahtaa silloin, kun toiset heräävät
- kenties alkoholinkin inspiroimina - kuulemaan ikuisuuden ääniä.
"Porvarin" malleina istuivat vuorollaan ainakin Mikko
Slöör, Oskar Merikanto ja Adolf Paul.
Kriitikot
riemastuivat. Uusi Suometar kutsui Gallénia näyttelyn
kauhukakaraksi. "Sekä yö että pullot ovat
hyvästi kuluneet, koska sikarit ovat varisseet herrojen sormista
ja kolmas toveri on jo nukahtanut munkin [benediktiiniläisliköörin],
tuon aamuöisen myöhäisen toverin ääreen",
lehti naljaili.
Päivälehden Kasimir Leino oli "omille pojille"
myönteisempi. "Että tässä todellakin
vapailla aatteen vesillä liikutaan, sitä on taiteilija
vielä tahtonut huomauttaa maalaamalla seinien asemasta tähtikirkkaan
sinisen taivaan miehiä ympäröimään",
Eino Leinon isoveli kirjoitti.
Albert Edelfeltiä symbolismi vain tympi. Hän ei uskonut
"morfiinin jäytämään, teosofiseen, spiritistiseen,
seksuaalisesti abnormiin" taiteeseen. Voidaan toki kiistellä
siitä, onko Symposion symbolistinen ja viittasiko
Edelfelt muiden muassa tähän tauluun lausunnollaan.
2000-luvun
alussa Janne Gallen-Kallela-Sirén on osoittanut teoksen
mahdollisia yhteyksiä Rubensin Neljä filosofia
ja Senecan rintakuva -teokseen ja torjunut teosten mahdollisen
symbolismin. Hänestä maalauksen tausta viittaa pikemminkin
Raamattuun ja Apostolien tekoihin 2:12-21, jossa puhutaan Jumalan
hengen vuodattamisesta lihan päälle ja tämän
yhteydessä näkyvästä verestä, tulesta,
savupatsaista, auringon pimentymisestä ja kuun muuttumisesta
vereksi. Taidehistorioitsijoiden kiista taulujen merkityksestä
jatkunee.
Tällaisia
hienouksia harva aikalainen pohdiskeli: heille taulu kuvasi tunnettuja
taiteilijoita humaltuneena epäsovinnaisessa ja radikaalissa
maalauksessa. Probleemi- eli Symposion-taulu oli
Gallénin mukaan "pommi", jonka "kaikki sirpaleet
putoavat tietysti lopulta omaan niskaani, mutta kyllä minä
taidan kestää". Osa sirpaleista osui myös
Sibeliukseen, joka joutui taulun vuoksi juopon dekadentin kirjoihin.
Näyttelyn
avajaisten jälkeen Symposion-istunnot hiipuivat. Gallén
vetäytyi Ruovedelle ateljeehensa. Hänen paheellinen
maineensa vaikeutti teosten myyntiä yksityiskoteihin. Sibeliukselle
Symposion-vaiheesta jäi kuitenkin hyvä muisto.
"Istuntomme
olivat tavattoman antoisia. (...) Pohdimme kaikkea maan ja taivaan
välillä, probleemat syttyivät ja sinkoilivat, mutta
aina optimistisessa ja vapauttavassa hengessä. Oli raivattava
tietä uusille aatteille kaikilla aloilla. Symposion-illat
antoivat minulle paljon tuona aikana, jolloin muuten olisin ollut
enemmän tai vähemmän yksin. (...) Symposion-aikaa
kesti syksystä 1892 vuoteen 1895. Sitten Gallen-Kallela matkusti
ulkomaille, ja minä valmistauduin kulkemaan omia teitäni.
90-luvun tunnelma ei palannut."