Op.
47 Violinkonsert d-moll. 1. Allegro moderato, 2. Adagio di molto,
3. Allegro ma non tanto. 1. version 1904; urpremiär i Helsingfors
8.2.1904 (Viktor Nováček, Helsingfors filharmoniska sällskaps
orkester, dirigent Jean Sibelius). Slutlig version 1905; urpremiär
i Berlin 19.10.1905 (Karl Halír, Berlins filharmoniker, dirigent
Richard Strauss). Pianopartitur 1905.
Jean
Sibelius violinkonsert är den mest inspelade och framförda av
alla 1900-talets violinkonserter. Nästan varje betydande violinist
från och med Jascha Heifetz har framfört den. I början av 2000-talet
fanns det över 50 skivinspelningar att välja emellan.
Planeringen
av violinkonserten började redan år 1899. "Jag har tänkt
skriva en violinkonsert. Om kungens [orkestersviten Kung Kristian
II] musik går bra, ger jag inte andra gamla verk till någon
[förläggare?] innan de grundligt har bearbetats", skrev han
till Adolf Paul den 2 september. Följande omnämnande av violinkonserten
finns från sommaren 1902 i Axel Carpelans brev till sin kusin
Lydia Rosengren:
"Fyra
nya sånger är under arbete: Vilse (Tawaststjerna), Soluppgång
(Tor Hedberg), Lasse liten (Topelius) och Var det en dröm (Wecksell).
Jag tror att dessa sånger innebär ett stort steg jämfört med de
tidigare, i synnerhet Wecksells härliga dikt har omvandlats till
toner på ett sätt, som borde ha en vittgående inverkan. Två andra
sånger publiceras i julkalendern. Han har även skisserat en ballad
eller besvärjelse (Kanteletar) för sopran och stor orkester (till
fru Ekman, som på sin höstkonsert sjunger fyra av hans sånger).
Det finns även 20 nummer till en balett som tyvärr inte har text
och en violinkonsert med orkester och en stor fantasi för orkester
är på skisstadiet liksom ett häfte med pianoverk som skall publiceras
till julen. Du ser alltså att han använder sin tid noga. Efter
detta börjar han komponera stråkkvartetten."
Bara
litet senare skrev Sibelius själv också om konserten. "Jag
har fått några härliga teman för violinkonserten", avslöjade
han för Aino den 18 september. Snart var det dock dags att flytta
till Helsingfors. Sibelius arbete blev stört och under ett par
år var alkoholen en direkt hälsorisk.
På
hösten 1903 meddelade kompositören att han kommer att tillägna
konserten till sin bekant Willy Burmester, som en gång i tiden
hade spelat som Kajanus orkesters konsertmästare och senare gjort
en betydande karriär i Mellaneuropa som violinvirtuos. I december
1903 kunde kompositören meddela Carpelan att två satser av konserten
var helt färdiga och den tredje satsens orkestrering ännu ogjord.
"Nu är det klockan 5 på morgonen och jag orkar knappt hålla
ögonen öppna", skrev kompositören som åter var i arbetstagen.
I
början av år 1904 arbetade Sibelius med konserten som besatt och
spelade själv motiv på sin violin både dag och natt. Aino Sibelius
skildrade kompositionsarbetet för Axel Carpelan.
"Janne
har stått i brand hela tiden (och jag med!) och även denna gång
har det igen varit 'embarras de richesse' [för mycket att välja
på]. Han har blivit ansatt av en sådan myckenhet av motiv att
han helt bokstavligen har varit snurrig i huvudet. Han vakar nätterna
igenom, spelar underbart vackert, kan inte slita sig loss från
de bedårande tonerna - han har så många idéer att det verkar helt
otroligt. Och alla motiv så utvecklingsbara, fulla av liv.
Men om jag har njutit av allt detta, så har jag nog också lidit,
Axel skall ha förståelse för att en kvinnas hjärna inte alltid
orkar uthärda en konstnärs - en skapande sådans - vågor, som stundom
går så vilda - så vilda att man blir rädd."
Konsertens urpremiär ägde rum den 8 februari. Verket uruppfördes
av Viktor Nováček, för trots sina löften väntade Sibelius
inte på att Willy Burmester skulle ha tid att framföra verket.
Konserten gavs i repris två gånger. Nováček spelade utan
noter och Merikanto kallade hans framförande rent av "mästerligt",
men sanningen lär ha varit en annan. Enligt konsertmästaren Carl
Lindelöf sölade Nováček
redan vid repetitionen och gnällde om de snabba löpningarna. Verket
var nog oerhört krävande.
I
sin andra recension märkte Merikanto att Nováček trots allt
inte var en "mästerlig" musiker. "I Burmesters
händer skulle den säkert göra ett storartat intryck (...) Nováček
(...) lyckades bara delvis med att uppnå den briljans och gnistrande
säkerhet som ett sådant virtuosnummer absolut kräver", skrev
Merikanto.
Kritikerna
förhöll sig avogt till själva verket. Flodin tyckte att Sibelius
hade gett efter för konventionell virtuositet och att denna "blindskär"
fällde hela skeppet. Evert Katila berömde verket i Uusi Suometar,
men föreslog ändringar. Merikanto för sin del blev urbegeistrad
i den långsamma satsen, men tyckte att finalen var svagare och
för svår. Han förutspådde att violinisterna i framtiden skulle
framföra närmast konsertens långsamma sats.
Burmester
svalde sin stolthet och föreslog att han skulle framföra konserten
i Helsingfors i oktober 1904. "Allt som min 25 års konserterfarenhet,
konst och instinkter möjliggör kan jag fullkomligt sätta i detta
verk", meddelade Burmester.
Sibelius
beslöt ändå att ännu bearbeta verket. "Min violinkonsert
tar jag bort; den kommer ut först efter 2 år. Första satsen måste
bearbetas på nytt, även proportionerna i andantet m.m.",
skrev han till Axel Carpelan i juni 1904.
På
våren 1905 blev den andra, komprimerade och litet lättare versionen
färdig, men Sibelius gav föreställningen till Karel Halir. Burmester
blev rosenrasande, och framförde aldrig konserten.
Den
inhemska urpremiären av violinkonsertens förnyade version ägde
rum den 12 mars 1906. Solisten var den lettländske H. Grevesmühl
och dirigenten Robert Kajanus. Flodin var fortfarande avog och
trodde inte att violinkonserten skulle uppnå världspopularitet.
Han tyckte att konserten var "grått i grått, rapsodisk trots
sin utdragna form".
Däremot
förstod Otto Kotilainen att konserten i sin förnyade form var
ett "betydande verk":
"Den avviker helt från violinkonserternas normala kvalitet,
den bryter sig ut ur de vanliga 'goda och sköna'. Vi skulle vilja
säga att den inte är en violinkonsert utan en hel storartad symfoni
eller snarare en symfoni som skrivits till något starkt och allvarligt
program och i vilken violinen spelar en fruktansvärt stor roll."
Konsertens
popularitet växte långsamt under de två följande årtiondena. En
vändning skedde, när Jascha Heifetz spelade in den på skiva på
1930-talet och höjde verket till världsberömmelse.
Sibelius
tyckte att en solist som väntar på sin tur vanligen inte är en
intressant syn. Sålunda går solisten genast rakt på sak och presenterar
ett ypperligt slingrande tema som är full av sibelianska drag
alltifrån den doriska prägeln.
Den
ursprungliga versionens fortsättning är svårare och mera heterogen
än den slutliga versionens. Den ursprungliga versionens första
sats har 542 takter, medan den slutliga versionen har 499 takter.
Den andra, litet Bachaktiga kadensen i den ursprungliga versionens
första sats förklarar skillnaderna i längden. Kadensen är fin
musik, men eftersom den var litet separat, passade den inte i
konsertens slutliga version.
Den
slutliga versionen fortskrider utan sådana förgreningar. Spänningen
bildas mellan violinvirtuosen och symfonikern: violinisten Sibelius
ser i konserten en möjlighet att ge utlopp för alla sina virtuosdrömmar.
Symfonikern Sibelius å sin sida ger orkestern mera viktigt material
än vad som var brukligt i traditionella virtuoskonserter. "Det
virtuosa materialet växer organiskt fram ur tematiken", har
Erkki Salmenhaara skrivit. I den första satsen har till och med
solokadensen integrerats som en fast del i den arkitektoniska
helheten.
Violinen
är obestridligt konsertens kung: i den slutliga versionen minskar
Sibelius orkestreringen just passligt så att solisten aldrig blir
besviken. När solisten tidvis tiger, får orkestern presentera
hela sin klangliga och dynamiska rikedom. För första gången visar
orkestern sin styrka i mörka toner med hjälp av fagotten och stråkarna:

Från
detta börjar en på huvudtemat baserad stilig övergång som redan
presenterar sidotemats element. Sidotemats kvintsprång leder i
sin tur direkt mot sluttemat. I den organiska motivutvecklingen
kan man inte urskilja fogarna; Sibelius mästerskap är obestridligt.
Utvecklingssekvensen
är en stilig solokadens vars huvudtema behandlas med virtuosens
metoder. Alla dubbelgrepp, skalor och drillar betjänar både virtuosens
behov och kompositionens helhet. Huvudtemat upprepas i mörka färger:
violinisten spelar på g-strängen. Orkestern fortsätter med en
enorm stegring som violinen besvarar. Flöjterna introducerar sluttemat
och violinisten ackompanjerar det med svindlande arpeggion. I
slutklimaxen utnyttjar man än en gång till fullo all den dramatik
som finns i huvudtemats element.
Den
andra satsen, Adagio di molto, påminner mest om den ursprungliga
versionen. Sibelius har närmast rensat bort förgreningar och virtuostrick
i den långsamma satsens solistparti. Huvudtemats statiska och
hjärtliga skönhet kräver besinning och flärdfrihet av violinisten.
Hela satsen fortsätter i samma ton. I den ursprungliga versionen
bryts stämningen av en lösryckt virtuos tonföljd strax före slutet,
men
i den slutliga versionen är stämningen dämpad och skönheten orubbad:

Om
finalens tempobeteckningar har det pratats mycket. Sibelius ersatte
beteckningen Allegro ma non tanto (snabbt men ej så mycket) med
Allegro och betonade att konsertens virtuoselement kommer fram
bara, när finalen spelas enligt kompositörens metronombeteckning
108-116. Kompositören accepterade dock även det långsamma tempot
i Ginette Neveus inspelning, eftersom violinisten spelade så bra.
Nuförtiden spelar många violinister finalen i samma tempo som
Neveu. Således kan finalen ibland förlora en del av sin livfullhet.
Saken hjälps inte upp av välmenande musikskribenters karakteriseringar:
David Tovey beskrev finalen bl.a. som isbjörnarnas polonäs, vilket
inte torde motsvara kompositörens avsikt. Den är en bra beskrivning
av sidotemat, men som en helhet är finalen något helt annat.
Erik
Tawaststjerna ser i rytmiken stoff till "besvärjelseritual".
Solisten utvecklar ur temat briljanta figurer och terser. I den
ursprungliga versionen leder solisten musiken till en koreografisk
övergång som för tankarna till Mendelssohn, men i den slutliga
versionen har denna lösryckta övergång på ett par minuter avlägsnats
och orkestern kan introducera sidotemat tidigare:
Orkestern
och solisten utvecklar motiven turvis. Huvudtemat behandlas även
i moll, och ovanför sidotemat hörs violinens virtuosa flöjttoner.
Segern över mörkrets makter verkar bekräftas först i de allra
sista takterna, när solisten kliver i höjderna stödd av två slag
från orkestern.
Kompositörens
maka hörde till den ursprungliga versionens vänner: "Jag
tycker om violinkonsertens första version. Pappa ändrade på den
när den blev utskälld (...) Många virtuosa partier lämnades bort.
Konserten är nu lättare", berättade Aino Sibelius. Hon fick
sent stöd för sin ståndpunkt, när den ursprungliga versionen nådde
världsberömmelse med hjälp av Leonidas Kavakos' och Lahtis stadsorkesters
inspelning 1991.
Den
slutliga violinkonserten som alla känner till har emellertid gjorts
med säkrare smak och den är ett mera balanserat mästerverk. Där
betjänar även de mest hisnande virtuospartierna den musikaliska
helheten.