Jean Sibeliuksen ura opettajana alkoi Loviisassa syksyllä
1891, kun hän laittoi lehteen ilmoituksen ja sai muutamia
oppilaita.

Sibelius oli tässä vaiheessa yksi lupaavimmiksi koetuista
suomalaisista säveltäjistä. Loviisassa tiedettiin
Jannen viulistintaidot ja hänen opintonsa Berliinissä
ja Wienissä. Sibelius saikin kerättyä vähäisiä
varoja opettamalla viulunsoittoa ja musiikin teoriaa. Oppilaita
kertyi tarpeeksi, jotta pientä oppilasorkesteritoimintaakin
saatettiin harrastaa parin kuukauden ajan.
Opetustyö
loppui viimeistään tammikuussa 1892, kun säveltäjä
muutti Helsinkiin. Käytännössä kevät
meni Kullervon viimeistelyssä ja kesä hääjärjestelyissä
sekä häämatkassa.
Syksyllä
1892 Sibelius muutti puolisonsa kanssa ensimmäiseen yhteiseen
asuntoon Helsingissä. Hän oli saanut virat sekä
Musiikkiopistosta että Kajanuksen Orkesterikoulusta. Heikkoa
korvausta vastaan Sibelius opetti pahimmillaan yli 30 tuntia viikossa
viulunsoittoa ja musiikin teoriaa. Oppilasaines oli hyvin kirjavaa.
Joillekin Sibelius saattoi opettaa vain teorian alkeita, mutta
esimerkiksi Otto Kotilaisen ja Axel Törnuddin kanssa voitiin
edetä nopeasti pidemmälle. Kotilainen muisteli myöhemmin
Sibeliusta opettajana yksityiskohtaisesti:
"Musiikinteoriassa
ja sävellyksessä tulivat opettajikseni opiston kuuluisa
johtaja Martin Wegelius ja Jean Sibelius. Wegelius, vanhan tyylin
vaativa herra, oli ankaran tarkka sääntöjen mies,
jonka punaiset korjauskoukerot ja niihin liittyvät kiihkon
sävyiset sanat "hva ä' de här, herr Kotilainen?"
[mitäs tämä on, herra Kotilainen] olivat kyllä
omiaan harmittamaan jos kehittämäänkin. Sibelius,
jonka näinä aikoina esitetty valtava säveldraama
Kullervo kiehutti ja kuohutti koko maan musiikkiyleisöä,
oli opettajana toista maata.
Väärin tietenkin olisi sanoa, ettei hän säännöistä
mitään välittänyt, mutta ei hän missään
tapauksessa ankaran tyylin ystävä ollut. Jos sävel-
ja sointukulut kuuluivat hyvältä ja harjoitelman kokonaisvaikutus
oli onnistunut, jätti hän useinkin sääntöjen
vaatimukset maininnan varaan ja antoi näin oppilaankin maulle
tunnustuksen. ’Olen itsekin saanut ankaroitten sääntöjen
kanssa tapella’, sanoi hän kerran tunnilla.
Muistan elävästi opiston ensimmäisen teoriatuntini.
Pieni suomenkielisten oppilasten ylimääräinen teorialuokka,
johon kuului pari neitosta, muistaakseni itäsuomalaisia hekin,
ja tämän kirjoittaja, oli sijoitettu opiston kanslian
vieressä olevaan pieneen huoneeseen. Neitosista, jotka jo
olivat muutamalla tunnilla ennen olleet, en tiedä, millä
tunteilla he opettajan saapumista odottivat. Mutta minä olin
järkytetty, sillä en nuorta mestaria ollut nähnyt
muualla kuin tahtipuikko kädessä 'Kullervoaan' johtamassa.
(Ja totisesti se oli minulle suuri tapaus nähdä Sibelius
ja kuulla jotain sellaista, joka valtavuudellaan pyrki ruhjomaan
koko sisäisen olemukseni.) Ovi avautui ja sisään
syöksähti pitkä, solakka, säihkyväsilmäinen
ja tuuheatukkainen mies, opettajamme. Tervehti, istui tuolilleen,
nousi kohta, sytytti sikaarin, katsahti ikkunasta ulos, vilkaisi
meihin, 'piskuiseen' laumaansa ja sanoi neitosille: 'Siellä
ulkona on niin kaunista. Ehkä haluaisitte raittiissa ilmassa
kävellä ja katsella kaupunkia'. Ja neitoset lähtivät
mielihyvällä. 'On synti', sanoi hän heidän
mentyään, 'että nuoret neitoset täällä
tupakan savussa kadottavat kauniin maalaispunan poskiltaan', ja
hymyili hänelle ominaista viehkeän veitikkamaista hymyään.
Jäätyämme kahden, alkoi opettajani minua tutkiskella
yleisessä musiikkiopissa - sitä muuten näillä
tunneilla piti ollakin koko lukuvuoden. Siinä huhkittiin
M. Wegeliuksen 'Musiikkioppi ja analyysi I' ristiin rastiin asteikkoineen,
intervalleineen, sointuineen, vieraine sävelineen, vähän,
mutta runsaasti esimerkkejä kysellen jokaisesta asiasta.
Kuuntelimme yläsäveliä. Hän sieppasi flyygelin
kannen auki, painoi pedaalia ja löi vahvasti jonkun matalan
säveleen. Ja sitte kuunneltiin sekä silmä että
korva kovana. 'Minä olen joskus maalla ollessani', sanoi
opettajani, 'kuullut yläsävelet ruispellosta, pientareella
loikoessani'. Minä nyökkäsin vakuuttaakseni, että
uskon. Ennätti hän sillä tunnilla vähän
soittimiakin käsitellä. Muun muassa kysäsi: 'Soitatteko
huilua?' ja kun vastasin kieltävästi, jatkoi opettajani:
'Se valehtelee ja kuta korkeammalle se nousee sitä enemmän
se valehtelee, 'flöitaa', josta sen nimikin johtuu'. Ja minä
uskoin. Opettajani käveli hetkisen ja poltteli. 'Oletteko
kirjoittanut kenraalibassoa?' 'Kyllä minä -- itsekseni',
vastasin. Ja kun kirja oli mukanani, merkitsi hän suuren
joukon harjoitelmia eri luvuista, käski ne minun kirjoittaa,
pujahti itse pois ja käväsi kaupungillakin. Noin tunnin
kuluttua hän palasi ja olin silloin ne melkein kaikki kirjoittanut.
Otsa kurtussa hän niitä katseli, joissakin kohdin merkitsi,
että äänenkuljetus olisi tuolla tavalla parempi,
mutta oikein on näinkin.
Olen viipynyt ylläolevan kuvauksessa -- siinä kaikkineen
meni kai lähemmä kolmisen tuntia -- sen vuoksi, että
se oli tavallaan sisäänpääsytutkintoni Sibeliuksen
oppilaaksi. Se oli oikea teoria-tuprakka ja sen jälkeen emme
me n.s. yleiseen musiikkioppiin, varsinaisena aineena, kajonneet.
Neitosten hikoillessa alkeissa minä kaikessa hiljaisuudessa
näillä tunneilla aloin kirjoitella soinnutusta ja myöhemmin
kontrapunktiakin, jota sitte jatkoin yhtämittaa, kun mestariopettajani
mukana siirryin orkesterikouluun oppilaaksi. Olin nimittäin
Musiikkiopistossa n.s. pakolliset aineet suorittanut. Orkesterikoulussa
aloin soinnutuksen ja kontrapunktin ohella kokeilla sävellyksillä,
kuoro- ja soololauluilla ensin, sitte myöhemmin pienillä
kappaleilla orkesterille. Koko ajan, useamman vuoden siis, oli
Jean Sibelius opettajani. Mieli ilostuu ja lämpenee vieläkin
muistellessa noita oppitunteja. Kuinka hän osasikaan innostaa
ja rohkaista oppilastaan, puhumattakaan siitä, miten hänen
huomautuksensa ja neuvonsa sävellyksiä näyttäessäni
olivat kuin naulan päähän osattuja. Ei hän
niissä koskaan turvautunut soittokoneen apuun, vaan luki
ne -- otsallaan nuo tutuksi tulleet uurteet -- läpi ja loppuun
asti päästyään näytti, missä oli
heikko kohta, joka oli sitte seuraavaan kertaan muutettava."
Orkesterikoulun
puolella hänen oppilaakseen tuli Axel Törnudd, joka
aloitti syksyllä 1892 toisen opintovuotensa. Törnuddiin
muistot Sibeliuksesta opettajan ovat yhtä vetäviä:
"Hänen ainainen neuwonsa kuului: 'Säweltäkää
yksinkertaisesti! Mitä yksinkertaisemmin, sitä parempaa.
Katsokaa Palestrinaa, kuinka hän on kuultawan kirkas! Omasta
puolestani pyrin kaikin woimin mitä suurimpaan yksinkertaisuuteen.'
Ne oliwat kummia sanoja Kullerwo-säweltäjän suusta!
Kaoksen mestari saarnaa kuultawaa yksinkertaisuutta! Minun täytyy
tunnustaa, että joskus naureskelin partaani (waikka minulla
ei partaa ollutkaan), ajatellessani neuwoa ja sen antajaa. En
hetkeäkään epäillyt mestarin wakawaa wilpittömyyttä
noin sanoessaan, mutta ihmettelin kuinka titani, jonka weret alinomaa
kuohuiwat, siihen yksinkertaiseen kirkkauteen pyrki. Ja jäin
sitä ihmettelemään monta wuotta."
Sibeliuksen
opetustaakka vain lisääntyi 1894, kun hänet nimitettiin
hetkeksi Yliopiston musiikinopettajaksi Richard Faltinin sijaiseksi.
Näitä viransijaisuuksia kertyi sekä hänelle
että Kajanukselle Faltinin ikääntyessä. Samoihin
aikoihin hän alkoi hakea ajoittaisia virkavapauksia muista
opettajantöistään. Sibelius haki lopulta vuonna
1896 Faltinin seuraajaksi ja piti koeluentonsa kansanmusiikin
vaikutuksesta säveltaiteeseen. Hänet valittiin virkaan
keväällä 1897, vaikka virkaa olivat hakeneet myös
Kajanus ja Ilmari Krohn. Robert Kajanus teki valituskirjelmän
ja saikin päätöksen kumotuksi. Valituskirjelmä
oli Sibeliukselle järkytys, ja tämän jälkeen
hän suhtautui ystäväänsä Kajanukseen
aina epäluuloisesti, vaikka puhuikin hänestä julkisuudessa
pelkkää hyvää.
Loppuvuonna
1897 keisari hyväksyi 3000 markan vuotuisen taiteilija-apurahan,
joka myönnettiin kymmeneksi vuodeksi. Sibelius arveli myöhemmin,
että Kajanus junaili hänelle apurahan korvaukseksi yliopiston
musiikkiopettajan paikan viemisestä.
Apuraha
oli noin puolet professorin palkasta. Ensimmäisenä kymmenvuotiskautena
se vastasi noin 11 000 nykyeuroa. Apuraha ei ratkaissut talousongelmia,
ja Sibelius toimikin opettajana vielä 1900-luvun vaihteessa.
Esimerkiksi vuosina 1899-1900 hän saattoi pitää
tunteja kotonaan Keravalla, kuten Otto Kotilainen on muistellut.
"Usein
kävin mestarin kotona tavallisten, orkesterikoululla olleitten
tuntien lisäksi. Erityisesti muistan näiden ylimääräisten
tuntien yhteydessä ne ajat, jolloin Sibeliuksen perhe asui
Mattilan talossa, lähellä Keravan asemaa ja siellä
kävin koko talvikauden, kerran melkein joka viikko. Siellä
oli mestari tavallisesti sakean sikaarin savun ympäröimänä
työpöydän ääressä, luomustensa kimpussa,
partituurin lehtiä hujan hajan pöydällä ja
lienee ollut pöydän allakin. Mutta en koskaan huomannut
ilmettä, ei piirrettäkään siitä, että
olisin tullut sopimattomaan aikaan, vaan tervetulleeksi hän
aina toivotteli keskeyttäen oman työnsä (...) Olin
kirjoittanut jouhiorkesterille muutamia pieniä kappaleita,
joista joku oli orkesterikoulun julkisissa näytteissä
esitettykin. Opettajani kehoitti, tavalliseen innostavaan, rohkaisevaan
tapaansa, koettelemaan voimiani laajemmalla teoksella koko orkesterille.
'Hyppää vain järveen, niin on pakko oppia uimaan',
sanoi hän."
Sibelius
pysyi orkesterikoulun piirissä vielä 1903, jolloin hänen
ystävänsä Axel Carpelan kiirehti jo säveltäjän
muuttoa maaseudulle pois kaupunkielämän kiusauksista.
Orkesterikoulun tuloilla ei Carpelanin mielestä voinut olla
väliä, koska säveltäjä otti kuitenkin
niin paljon palkattomia vapaita. Ainolan rakennusaikoihin Sibeliuksen
opetustoiminta keskeytyikin pariksi vuodeksi.
22.
maaliskuuta 1906 Sibeliuksen entinen opettaja Martin Wegelius
kuoli, ja Musiikkiopiston johtoon hälytettiin Armas Järnefelt.
Hän sai Sibeliuksenkin ilmoittautumaan jälleen syksyllä
teorian ja sävellyksen opettajan tehtäviin. Sibeliuksen
tärkeimpiä oppilaita olivat Toivo Kuula, joka teki kevään
1908 aikana Sibeliuksen johdolla mainion pianotrionsa sekä
Leevi Madetoja, joka pääsi Sibeliuksen oppilaaksi syksyllä
1908. Madetojan mukaan Sibelius aloitti ensimmäisen Ainolassa
pidetyn tuntinsa väittämällä olevansa "huono
opettaja".
"Niin,
kuka on huono ja kuka hyvä opettaja?" Madetoja kysyi
myöhemmin. "Se riippunee useimmissa tapauksissa siitä,
missä määrin vuorovaikutusta syntyy opettajan ja
oppilaan välillä. Ja minun on sanottava, että jo
ensimmäisellä lyhyellä käynnilläni mestarini
luona rikastuin paljon. Ei mitään opetusta ahtaasti
pedagogisessa mielessä. Vain lyhyitä, sattuvia huomautuksia.
Tekemässäni fuugassa ei kauan pysytty; siirryttiin puhumaan
yleisistä musikaalis-esteettisistä kysymyksistä.
Yhden hyvän ja aina paikkansa pitävän neuvon muistan
vieläkin tältä tunniltani: 'Ei mitään
kuolleita nuotteja! Jokaisen nuotin pitää elää!'
Voiko sen parempaa ohjetta musiikin opiskelijalle antaa?
Toinen oleellinen puoli Sibeliuksen ohjauksessa oli se, että
hän kannusti oppilasta ponnistamaan voimiansa. 'Pitää
heittäytyä veteen, niin oppii uimaan!' Ei pidä
peljätä tehtävän vaikeutta; reippaasti ja
rohkealla mielellä käsiksi vaan!"
Tämä
opetuskausi hiipui, joskin ystävyys- ja avunanto Madetojan
kanssa jatkuivat. Vielä keväällä 1916 Sibelius
otti yksityisoppilaakseen Bengt von Törnen. "Ymmärrättehän,
etten opeta sanan varsinaisessa mielessä ollenkaan enkä
voi antaa teille tavallisia tunteja", Sibelius kuitenkin
muistutti. "Sitäpaitsi en tiedä, olenko hyvä
opettaja vai en; luulen, että mitä parempi säveltäjä
on, sitä huonompi hän on opettajana. Joka tapauksessa
saatan ehkä antaa teille joitakin vihjeitä, joita ette
tapaa orkesterinsoitinnuskirjoissa, ja lisäksi voin tutustuttaa
tiedät pitkän kokemukseni salaisuuksiin."
Bengt
von Törne muisteli saamiaan oppitunteja erittäin yksityiskohtaisesti
kirjasessaan Sibelius: A close up. Kirjasen mukaan Sibelius tähdensi
von Törnelle, että orkesterisoitinnukseen ei saa tulla
rikkonaisuutta. Hän sanoi suosivansa "pedaalivaikutusta"
siirryttäessä sointiväriryhmästä toiseen.
"Lisään aina joitakin toisia viuluja tai alttoja
keskialueelle, jolla ei ole mitään luonteenomaista sointiväriä.
Kuulette oikeastaan vain puhaltajat, mutta sointi jatkuu silti."
Pianon
pedaalilla voi fortissimosoinnun häivyttää hiljalleen.
Saman vaikutelman saa Sibeliuksen mukaan "antamalla trumpettien,
pasuunain, torvien ja puupuhaltimien, kaikkien fortissimossa aloittaa
sointu. Diminuendo seuraa, vähitellen voimakkaammat puhaltimet
jäävät pois ja jäljelle jäävät
ainoastaan torvet ja klarinetit, huilut tai fagotit päättämään
diminuendonsa vienoimpaan pianissimoon". "Täten
teidän onnistuu luoda ihanteellisen kaunis vaikutelma",
Sibelius tähdensi.
Soitinnusta säveltäjä ei halunnut pitää
päämääränä, vaan välikappaleena.
"Ette saa koskaan kirjoittaa mitään tietämättä
tarkalleen, kuinka se tulee soimaan. Käyttämällä
soitinten harvinaisempia äänialueita saatte joskus aikaan
aivan uusia ja kiintoisia sointivärivaikutelmia. Mutta tämä
ei pakota teitä antautumaan erikoisuutta tavoitteleviin kokeiluihin,
kuten niin monet valitettavasti näkyvät tekevän",
Sibelius huomautti. Hän muistutti myös orkesterin monista
pikku epätäydellisyyksistä, jotka oli otettava
huomioon soitinnuksessa. "On aina tärkeää
säilyttää yhteys elämän tosiasioihin.
Itse esimerkiksi olen iloinen joka kerta, kun saan todellisen
kosketuksen orkesteriin, ja sanon kaikkia johtamiani konsertteja
'orkesterikylvyikseni'. Uskokaa minua, ne ovat tärkeitä
muusikonterveydellenne, sillä ilman niitä teistä
saattaisi tulla liian ihanteellinen."
Opettaja
osasi myös rohkaista oppilastaan. "Tähän saakka
teidän partituurinne ovat muistuttaneet liian paljon Schubertin
pianotyyliä. Se on tavallinen virhe nuorten säveltäjien
ensi kokeiluissa. Mutta nyt on toisin; tässä partituurissa
on avoimia välejä, ja tuntuu, kuinka raitista ilmaa
virtaa sisään ikkunasta. Tällä kertaa olette
saanut siihen elämää ja avannut vapaat näköalat
molemmille puolille", hän kehaisi eräällä
oppitunnilla.
Sibelius
ei viitsinyt opettaa von Törneä muutamia kuukausia enempää.
Aivan oikein hän katsoi, että persoonaltaan vahva opettaja
voi tukahduttaa oppilaan itsenäisyyden.
Von
Törnen jälkeen Sibelius antoi rohkaisua ja ohjeita monillekin
säveltäjille, mutta hänen ei tiedetä vuoden
1916 jälkeen antaneen varsinaisia opetustunteja. Muutama
avainlause pysyi mukana halki vuosikymmenten: kun radiohaastattelija
1940-luvulla kyseli hänen ohjeitaan nuorille säveltäjille,
hän sanoi saman kuin Madetojalle syksyllä 1908: ei mitään
turhia nuotteja. Jokaisen nuotin tulee elää.
Sibelius
ei saanut opettajan aikaan koulukuntaa Arnold Schönbergin
tapaan, eikä hän moiseen pyrkinytkään. Leevi
Madetojan tuotannosta voi varmasti löytää sibeliaanisiakin
piirteitä, mutta päällimmäiseksi Sibeliuksen
opettajankuvassa näyttävät jääneen impulsiivisuus,
inspiroivuus ja innostamisen lahja. Sibelius tuntuu saaneen opettajan
mallin hänen Wienin-vuotensa opettajalta Karl Goldmarkilta,
ei niinkään Berliinissä tunteja antaneen Albert
Beckerin kaltaiselta tiukalta äkseeraajalta.
Sibelius
oli opettajana parhaimmillaan silloin, kun oppilas osasi jo tehdä
sävellyksiä ja tarvitsi vain kokeneemman silmäparin
ohjeita. Alkeista lähtevään äksiisiin hänen
opetustekniikkansa ei taipunut, mutta palavaa taiteellista tinkimättömyyttä
hän pystyi oppilaisiinsa istuttamaan.