
Jean
Sibelius oli kelvollinen pianisti, joka hurmasi ystäviään
improvisointinäytöksillä. Hän käytti
pianoa apuna sävellystyössään ja sai aikaan
myös mittavan tuotannon pianosävellyksiä. Piano
jäi kuitenkin hänen toiseksi tärkeimmäksi
instrumentikseen viulun jälkeen eikä hän ollut
pianon ominaisuuksiin varauksettoman tyytyväinen. "Piano
ei laula", säveltäjä mainitsi.
"Janne"
Sibelius aloitti pianonsoiton ennen kouluikää Hämeenlinnan
kodissaan. Hänen varhaisimpiin lapsuusmuistoihinsa kuuluu
ryömiminen taffelipianon juureen kuuntelemaan, kun äiti
soitti pianoa. Pieni Janne yhdisteli kuulemiaan ääniä
räsymaton raitojen kanssa.
Seitsemän
tai kahdeksan vuoden ikäisenä hänelle yritettiin
opettaa pianonsoittoa järjestelmällisemmin. "Janne
sai sukkawartaasta sormilleen kun hän opetellessaan pianonsoiton
alkeita Julia-tätinsä edessä sattui hieman harhaan",
kerrottiin Hämeen Sanomissa myöhemmin. Janne kieltäytyikin
pian soittotunneista. "Vapaan sävelkuvittelun nautinto
oli minulle kaikki kaikessa", hän tunnusti myöhemmin.
Janne oli kuitenkin hyvä opettelemaan asioita muistinvaraisesti:
esimerkiksi 9-vuotiaana hän hämmästytti kotiväkeä
soittamalla kotona osia harpputaituri Adolf Sjödénin
konsertissa kuulemastaan musiikista.
Murrosiässä
Jannen pääsoittimeksi tuli viulu. "Kotonani oli
taffelipiano, jonka sävelkorkeus oli n. 3/4 askelta liian
matala. Koko maailmani oli siinä, ja kun hankittiin uusi
piano, jonka viritys oli normaali, särkyi kaikki, vieraannuin
ja aloin siirtyä viulun kannalle", Sibelius muisteli.
Sibeliuksesta kehittyi varsin etevä viulisti, mutta pianonsoittoharrastuskin
jatkui. Se oli pakollisena aineena Helsingin musiikkiopistossa,
jonne Janne kirjautui syksyllä 1885. Ensimmäisenä
opintovuotenaan Sibelius loisti säveltapailussa, viulunsoitossa
ja monissa muissa aineissa kympin arvoisesti, mutta pianonsoitossa
oli tyytyminen seiskaan.
Säveltäjäuran
alussa Sibelius etsi ja luonnosteli aiheitaan juuri pianolla.
Sibelius ryntäsi 1890-luvulla pianon ääreen melkein
aina sellaisen nähdessään ja alkoi improvisointinsa.
Hän oli jo opintovuosinaan uskaltanut soittaa pianoa illanistujaisissa
jopa Ferruccio Busonille, ja tapa jatkui 1890-luvunkin illanvietoissa.
"Sibeliukselle
oli tärkeää saada pari lasillista improvisoidessaan
- vaikkapa hänen suuresti arvostamaansa burgundilaisviinimerkkiä
- sillä hänhän oli viulisti ja hänen teknilliset
puutteensa pianistina aiheuttivat tietyn esiintymiskynnyksen.
Kun se ylitettiin, ei kukaan olisi voinut aavistaa, ettei improvisoiva
Jean Sibelius ollutkaan huomattava pianisti", Sibelius oppilas
ja ystävä Georg von Wendt muisteli myöhemmin.
"Nämä
ihmeen ihanat fantasiat pitivät otteessaan ensimmäisestä
nuotista viimeiseen akordiin niin, että kuulijat olivat kuin
juopuneita. Täytyy syvästi valittaa, että ne eivät
koskaan päätyneet nuottipaperille. Ne, jotka kuulivat
Sibeliuksen fantasioivan 1890-luvulla, jolloin hän harrasti
sitä useimmiten, ovat saaneet nauttia suurimmasta kauneudesta,
mitä aikamme musiikki on voinut tarjota", von Wendt
mainitsi.
Myös
Aino Sibeliukselle jäi valoisia muistoja Sibeliuksen improvisaatioista.
"[Hän oli] nuorempana ollessa hyvin tuttu klaviatuurin
kanssa. Erikoisesti muistan suurenmoiset improvisationit pianolla,
jolla suorastaan huumasi kuulijakunnan perhepiirissä ja myöhäisiltoina
tovereiden seurassa. Se oli mitä kiintoisinta."
Sibelius
jatkoi pianonsoittoa Ainolan-vuosina syksystä 1904 lähtien.
Hän saattoi esimerkiksi improvisoida illanvietoissa ja soittaa
vaimonsa kanssa nelikätisesti klassikkoja perhepiirissä.
Hän halusi säveltää mahdollisimman paljon
ilman pianon apua, mutta täysin tämä ei onnistunut.
Ainolan yössä kuultiin usein pianon ääniä
säveltäjän kokeillessa ideoitaan.
"Yösäveliksi
sanoimme hänen hiljaista, yöllistä soittoaan, kun
hän sävelsi muiden mentyä jo levolle. Noissa öissä
oli vahva tunnelma, jonka saatan vielä tuntea palatessani
ajatuksissani lapsuuteen", säveltäjän tytär
Margareta Jalas kertoi myöhemmin.
Kesällä
1914 Sibelius herätti Yhdysvalloissa huomiota paitsi kapellimestarina,
myös pianonsoiton taitajana. "Muutamalle paikalla olevalle
kapellimestarille hän antoi mielellään teostensa
tempoja", Carl Stoeckel on muistellut. "Hän hyräili
näytteitä tai soitti niitä pianolla, muistuttaen,
että hän ei ollut pianisti vaan soitti kuten säveltäjä
soittaa. Kuitenkin se oli erittäin hienoa soittoa, täynnä
tunnetta, voimaa ja vivahteita."
Sibelius
saattoi myös "puhua" pianonsoitolla aikuisena aivan
kuten lapsenakin, jolloin hän oli sävellellyt puolustuspuheita
kotiväen torujen jälkeen. Matti Kivekäs kuvasi
taipumusta seuraavasti:
"Joskus
saattaa hän keskellä vilkkainta keskustelua mennä
pianon luo ja soittaa tahdin tai pari. - Näin, tätä
minä tarkoitan, - sanoo hän.
Sanat eivät riitä; musiikin täytyy tulla avuksi.
Tai kuvaa hän kevättä ja syreenin tuoksua.
Eikö se ole aivan tämä? -- kysyy hän, lyöden
omituisen heleän akordin."
Kivekäs
muisteli Sibeliuksen myös soittaneen tanssimusiikkia pianolle
perheen nuorimmille tyttärille.
Sibelius
sävelsi kymmenittäin pianominiatyyrejä, suuren
osan siitä rahapulassa kotimaisille kustantajille [katso
pianoteokset]. "Sävellän pianokappaleita vapaahetkinäni.
Itse asiassa piano ei kiinnosta minua, sillä se ei osaa laulaa",
hän sanoi Bengt von Törnen mukaan vuonna 1916. Juuri
tässä vaiheessa Sibelius joutui säveltämään
erityisen paljon pianominiatyyrejä rahapulassaan.
Kuitenkin
pianonsoitto jatkui vielä vanhoilla päivilläkin.
Ainoa tallenne Sibeliuksesta pianistina on mykkäfilmin pätkä,
josta ainakin pianisti Olli Mustosen mukaan välittyy säveltäjän
luonteva ote pianoon.
Viulisti
Isaac Stern oli yksi viimeisistä muusikoista, joka sai kuulla
Sibeliusta pianistina. Vuonna 1951 Stern soitti Sibeliuksen viulukonserton
Ainolassa niin, että säveltäjä johti näkymätöntä
orkesteria ja soitti ajoittain orkesteriosuutta pianolla. "Hänen
pianonsoittotaitonsa oli - käyttökelpoinen", Stern
naureskeli myöhemmin.
Lastenlapset
saivat kuulla papan soittoa lähinnä jouluisin, jolloin
säveltäjä esitti omia joululaulujaan rotevalla
otteella, käyttäen runsaasti pedaalia. "Pappa soitti
mahtavasti jouluna On hanget korkeat nietokset. Se oli
traditio", Ruth Snellmanin tytär Laura Enckell muistaa.
"Lapset
pantiin pimeään lastenkamariin, ja sitten kutsuttiin
saliin, jossa oli joulukuusi ja kaikki valot päällä.
Sen piti oikein häikäistä loistollaan. Hän
soitti On hanget korkeat nietokset, ja soitti niin kovaa,
pedaali alhaalla, kuin uruilla. Oli kuin hänellä olisi
pitänyt olla orkesteri siinäkin. Lauloimme sen laulun
ja sitten lauloimme En etsi valtaa loistoa. Kaikki tämä
oli hyvin iloista. Ei mitään harrasta tai synkkää."