Jean
Sibeliuksen ensimmäinen "taiteilijayhteisö"
oli Helsingin Musiikkiopiston oppilaista ja opettajista koostunut
pieni ryhmä, joka kokoontui pianonsoiton opettajan Ferruccio
Busonin ympärille syksystä 1888 alkaen. Oli pieni ihme,
että yksi aikakautensa kuuluisimmista pianisteista ja myöhemmin
myös merkittävistä kapellimestareista ja säveltäjistä
eksyi nuorena miehenä Helsinkiin. Ihastus ja arvonanto Busonin
ja Sibeliuksen välillä olivat molemminpuolisia.

Ferruccio
Busoni
"Me,
'oppilas' Sibelius, Järnefeltin veljekset, Adolf Paul ja
minä muodostimme kerrassaan innoittavan pöytäkunnan.
Newfoundlandilaiseni Leskon mukaan sanoimme itseämme Leskoviiteiksi",
Busoni muisteli myöhemmin. Hän oli Paulin opettaja,
mutta koska Sibelius ei opiskellut pianonsoittoa, tuleva säveltäjä
ei koskaan ollut Busonin oppilas.
Leskoviitit
kokoontuivat useimmiten Ericsonin kahvilassa. Iltaisin saatettiin
myös mennä lokakuussa 1887 ovensa avanneeseen Hotelli
Kämpiin, jonka pianon ääressä nuoret opiskelijat
saattoivat huvitella improvisoimalla esimerkiksi toinen käsi
valkoisilla ja toinen mustilla koskettimilla. Vuosikymmeniä
myöhemmin Busonia nauratti, kun seuraavan sukupolven säveltäjät
tekivät tosissaan tällaisia kokeiluja. "Sibelius
ja Järnefeltin veljekset olivat minulle stimuloivaa seuraa.
Opin myös joitakin asioida johtajaltani Wegeliukselta, joka
oli äärimmäisen hieno ja kulturelli mies"
Busoni kehui.
Sibeliukselle
Leskoviittien tärkein anti oli tutustuminen toiseen maailmanluokan
neroon ja rohkaisun saaminen häneltä. Sibelius esiintyi
musiikkiopiston konsertissa soittaen Schumannin pianokvintettoa
Busonin kanssa ja nautti tämän anteliaisuudesta sekä
rohkaisusta.
"Kun
Busoni oli 'irti maasta' mikä tapahtui varsin usein, hän
kutsui meidät kaikki kolme illalliselle Kämppiin. Antelias
luonne, sydämellinen ja hetkellisiä mielijohteita noudattava.
Hän soitti meille paljon yhdessä ollessamme, joko lempisäveltäjiensä
kappaleita tai vapaita improvisaatioita. Hän rohkaisi meitäkin
improvisoimaan pianon ääressä, ja minä käytin
hyväkseni hänen anteeksiantavaisuuttaan pianonsoittoni
puutteita kohtaan. Milloin ei soitettu, piti Busoni tunnelmaa
vireillä kertomalla eri maissa kokemistaan elämyksistä;
hän puhui tarttuvan vilkkaasti ja höysti esitystään
mainioilla luonnehtimisilla ja sukkeluuksilla. Hän oli voittamaton
sanaleikkien käyttäjä."
Leskoviitit-nimitystä
ei juuri käytetty 1880-luvun jälkeen, mutta Armas ja
Eero Järnefelt, Paul, sekä Busoni olivat Sibeliuksen
tärkeimpiä ystäviä vielä vuosikymmeniä.
Busonin ansiota oli esimerkiksi se, että Sibelius sai johtaa
Berliinin filharmonikkoja 1900-luvun alussa, mikä kiihdytti
hänen läpimurtoaan Saksassa.