Op.
55 Öinen ratsastus ja auringonnousu, sävelruno.Valmistui
1908; kantaesitys Pietarissa 23.1.1909 (johtajana Alexander Siloti).
"Öinen
ratsastus ja auringonnousu. Ratsain Suojärveltä Värtsilään
kuutamossa halki öisen korven."
Näin
tiivisti kapellimestari Jussi Jalas muistilappuunsa heinäkuussa
1942 Sibeliuksen paljastuksen, jossa hän kertoi vuonna 1909
kantaesitetyn sävelrunonsa ohjelmallisen alkuperän.
Sibelius oli ratsastanut Värtsilään kesällä
1892 runonkeruumatkallaan Karjalassa. Öinen tunnelma oli
muhinut hänen alitajunnassaan pitkään. Tosin Suojärveltä
Värtsilään oli valtava matka, ja tutkija Markku
Hartikainen onkin arvellut, että Sibeliuksen yörupeama
olisi todennäköisemmin ollut ratsastus Soanlahdelta
Värtsilään.
Muitakin
herätteitä saattoi olla. Sibelius luonnosteli sävellyksen
perusaihetta jo keväällä 1901 Roomassa, muistinsa
mukaan nähtyään Colosseumin kuutamossa. Sibeliuksen
sihteeri Santeri Levas arveli sävellyksen liittyvän
myös öiseen hevoskyytiin Keravalta Helsinkiin vuosisadan
vaihteessa. Sibelius muisteli vuonna 1953, että auringonnousu
tuon kyydin aikana oli aivan suurenmoinen taivaan kylpiessä
väreissä.
Teos
valmistui marraskuussa 1908, ensimmäisenä orkesteriteoksena
vaikean kurkkuleikkauksen jälkeen. Kantaesityksen hän
uskoi Alexander Silotille Pietarissa. Valitettavasti Siloti teki
partituuriin poistoja eikä noudattanut säveltäjän
esitysohjeita. Kritiikit olivat tyrmäävät. Esimerkiksi
Novoje Vremja kyseli tympääntyneenä, "kuka
se oikeastaan ratsastaa ja minkä tähden". Slovon
mukaan Sibeliukselle oli ominaista "särmikkäisyys,
karkeus, kömpelyys harmonisissa käänteissä,
rytmien yksitoikkoisuus, orkestreerauksen himmeä koloriitti".
Teoksella oli lehden mukaan "hyvin vähäinen menestys".
Kurkkuleikkaus
saattoi vaikuttaa Sibeliuksen tyylinmuutokseen. Pohjolan tyttären
orkestraation loistokkuus on menneisyyttä, ilme on karumpi
ja askeettisempi, oleelliseen keskittyvä. Väkivaltaisen
johdannon jälkeen alttoviulut ja sellot esittävät
ratsastusrytmin.
Ote
Öisen ratsastuksen ja auringonnousun partituurista.
Robert Lienau Musikverlag.
Sivuteema esitellään puupuhaltimilla, ja Erik Tawaststjerna
on huomauttanut orkesterinkäsittelyn yhteyksistä toisen
sinfonian adagio-osaan.
Meno
hurjistuu, yö näyttää pelottavimmat puolensa.
Sinnikäs trokeerytmi tuo teokseen jopa minimalistisia sävyjä.
Teoksen puolivälissä jouset ilmoittavat ratsastajan
saamasta vapahduksesta: pimeyden voimat väistyvät hiljalleen,
ja aurinko nousee.
Ote
Öisen ratsastuksen ja auringonnousun partituurista.
Robert Lienau Musikverlag.
Öinen
ratsastus ja auringonnousu ei ole saanut tutkijoiden aivan
jakamatonta arvonantoa. Erkki Salmenhaara on todennut suoraan,
että teos ei yllä Pohjolan tyttären tasolle
eikä Sibeliuksen sisäänpäinkääntynyt
mietiskely aamun sarastaessa myöskään ole kiteytynyt
"aivan lopullisen tuntuiseen muotoon".
Avain
on juuri sanassa sisäänpäinkääntynyt.
Tällä teoksella ja Voces intimae -jousikvartetolla
Sibelius oli aloittanut tutkimusmatkan sisimpäänsä.
Entistä persoonallisempi ilmaisu toisi hämmästyttäviä
mestariteoksia seuraavina vuosina: neljännen sinfonian,
Bardin, Luonnottaren ja Aallottaret.