Sibelius
ei tiettävästi koskaan halustaan huolimatta soittanut
selloa, vaikka hänelle kouluaikoina (1881) tarjottiinkin sellistin
paikkaa kavereiden perustamassa orkesterissa. Hanke kaatui sellon
puuttumiseen. Sen sijaan Christian-veljen ansiosta hän tutustui
tähänkin soittimeen ja alkoi säveltää myös
sille isompien kamarimusiikkiteosten (triot, kvartetot) lisäksi
sooloja pianon säestyksellä ja ilman. Esimerkiksi kesällä
1887 Sibelius Pehr-sedälle osoitetun kirjeen mukaan oli säveltänyt
Kittille (Christianille) valssin, jonka piti sisältyä
sellisti Jaromír Hrímalyn konserttikiertueen ohjelmistoon
nimellä Walse fantastique "opus I". Ei tiedetä,
mikä teos kysymyksessä oli, eikä myöskään
sitä, soittiko Hrímaly sitä koskaan.
Koulu- ja opiskeluvuosina valmistui kymmenkunta teosta sellolle
viulun tai pianon kanssa tai ilman säestystä: osa näistäkin
on tosin kadonnut kokonaan tai osittain (pianon osuus). Varhaisin
sello-piano-teos lienee Grieg- ja Tšaikovski-vaikutteinen
Andantino vuodelta 1884 (?). Seuraavat säilyneet sellosävellykset
ovat Helsingin-opiskeluajan keski- ja loppuvaiheista. Andante
molto (f-molli; 1887) on huomionarvoinen piano- ja sello-osuuksiensa
yhdenvertaisuuden sekä varsin näyttävän sellokadenssinsa
ansiosta: Kitti oli edistynyt opinnoissaan! Samalta vuodelta (1887)
on peräisin vielä Duo (e-molli) viululle ja sellolle,
Tempo di valse (g-molli), jonka piano-osuus on kadoksissa ja joka
voi olla saman kesän salaperäinen Walse fantastique.
Teema
ja muunnelmia d-molli (1887)
Sibeliuksen
toiseksi laajin sellosävellys on hieman viimeistelemättömässä
asussaankin samalla ensimmäinen suomalainen sooloselloteos
ja ylipäätään parhaita kotimaisia sellokappaleita.
Jos Christian soitti tämän melkoisia vaikeuksia Bachista
Popperiin sisältävän sävellyksen kakistelematta,
hänen on täytynyt saavuttaa melkoinen tekninen taso
sellon hallinnassaan.
Johdanto on 2-3-äänisinen bachmainen sointuineen (Chaconne!).
Teema on kansanlaulunomainen haikea. Sitä seuraa kuusi muunnelmaa.
1. muunnelma (esitysmerkintänä spiccato) kertoo barokin
ja Bachin tuntemuksesta; se on luonteeltaan neobarokkinen.
2. muunnelma on karakterivariaatio romanttiseen tyyliin isoine
hyppyineen, hemaisevine melodiafraaseineen, ketjuttuvine trilleineen
ja Sibeliukselle tyypillisine trioleineen.
3. muunnelma (Presto) on kansanomainen, jopa kalevalainen, sillä
melodian pohjalla soi puolet ajasta borduna-basso.
4. muunnelma (D-duurissa) on klassismin maggiore-muunnelma, täynnä
kaksoisotteita, mm. kromaattisesti laskevia sekstejä sekä
nopeita asteikkokuvioita, jotka tekevät variaatiosta yltiöromanttisen.
5. muunnelma perustuu laajoille nopeille murtosoinnuille, osin
kromaattisille asteikoille ja huiluäänille romanttiseen
virtuoosityyliin.
6. muunnelma on sointuineen ja melodia-bordunoineen jälleen
yllättävän paljon kalevalasävelmän oloinen.
Muunnelmien
päätteeksi kuullaan vielä lyhyt epilogi, jota korkeat
sävelet, pizzicato-soinnut ja huiluäänet värittävät
suggestiivisesti. Käsikirjoitus sisältää myös
vielä yhden mahdollisen D-duuri-variaation, joka on jälleen
näytösluonteinen murrettuine oktaaveineen, joista osa
on kromaattisia; tämä on kenties ajateltu viidennen
ja kuudennen muunnelman väliin tulevaksi vauhtivariaatioksi
ennen rauhoittumista kalevalaiseen tunnelmaan.
Sellolle
ja pianolle valmistui 1888-89 kaksikin eri h-molli-kappaletta,
jotka ovat kadoksissa. Suurempi vahinko on Fantasian (1889)
piano-osuuden häviäminen, sillä kyseessä on
laaja, liki 20 minuuttia kestävä ja viisiosainen sävellys,
jota Christian kuvaili "erääksi kauneimmaksi ja
suurenmoisimmaksi koskaan kuulemakseni selloteokseksi". Osat
ovat Moderato, Presto, Tempo di valse (Moderato), Alla polacca
ja Alla marcia. Samalta vuodelta on sen sijaan säilynyt Canon
(g-molli) viululle ja sellolle sekä
"Lulu-valssiksi" ristitty Tempo di valse (fis-molli)
sellolle ja pianolle. Viimeksi mainitussa teoksessa kiinnittää
huomiota melankolinen sävy, joka voi viitata johonkin dokumentoimatta
jääneeseen rakkausseikkailuun.
Malinconia
op. 20 sellolle ja pianolle (1900).
Kantaesitys
Georg Schnéevoigt 12. 3. 1900 Helsingissä.
Alun
perin "Fantasiaksi" nimetty teos on Sibeliuksen laajin
ja ainoa itsenäinen opusnumerolla varustettu kamarimusiikillinen
selloteos, sillä kaksi harrasta teosta op. 77, Cantique
("Laetare anima mea, Ylistä sieluani"; 1914) ja
Devotion ("Ab imo pectore, kaikesta sydämestäni";
1915) ovat alun perin sävellyksiä sellolle ja orkesterille
ja niistä on olemassa myös viuluversiot, kun taas op.
78:n neljä kappaletta, Impromptu (1915), Romanssi (1915),
Religioso (1917) ja Rigaudon (1915) ovat ainoastaan viulun kanssa
vaihtoehtoisesti selloteoksia.
Erik Tawaststjerna
ei löydä tästä (säveltäjän
mukaan) "kolmessa tunnissa syntyneestä" konserttikappaleesta
paljoa kehuttavaa; hän toteaa sellostemman olevan omintakeisuuden
puutteesta huolimatta antoisan, mutta:
"epäonnistumisen
pääsyy oli se, että Sibelius tahtoi kirjoittaa
pianolle taiturillisen, sellostemman veroisen osan - kaiketi Sigrid
Schnéevoigtia, Georgin puolisoa, ajatellen. Lähes
neljännes teoksesta on sen tähden pianon soolokadensseja,
ja ne kuulostavat kutakuinkin tavanomaisilta. Kaikkiaan piano-osa
on kuin näytekartta, oktaavikulkuja vuorotellen kummallekin
kädelle, synkopoitua säestystä, kolmisointumuodosteita
à la Tšaikovski; valopilkkuja on muuan karu fugato."
Ehkä
lähemmäksi positiivista arvioita voi päästä,
jos ajattelee teoksen säveltäjälle rakkaan Kirsti-tyttösen
kuoleman kirvoittamaksi mustaksi surumusiikiksi, jossa tuska on
niin viiltävä, että se tuottaa ylipursuilevaa,
hieman kontrolloimatonta ilmaisua. Hyvin soitettuna kappale tekee
joka tapauksessa vaikutuksen suurella soinnillaan, vahvalla kromatiikallaan
ja ylevällä melodiikallaan, joka viittaa viulukonserton
ja jopa IV ja V sinfonian suuntaan.