Oscar Parviaisen Bönen till Gud
flyygelin takana vei säveltäjän muistot varmaankin Kirsti-tyttären
kuolemaan 1900 vain runsaan vuoden ikäisenä. Taulua kutsuttiin
Ainolassa joko nimellä "Lapsen kuolema", tai "Pienen lapsen kuolema".
Sibelius nimesi sen "Valse Tristeksi" Gunnar Hauchin haastatellessa
häntä Kööpenhaminassa 1924.
Taulun idea syntyi Pariisissa tammikuussa 1906, kun Sibelius soitti
Parviaiselle monipäiväisen juhlinnan päätteeksi teemoja "Suuri
juhla" (Stor Fest), "Surumarssi" (Sorgmarsch) ja "Rukous Jumalalle"
(Bönen till Gud). Parviainen kirjoitti Sibeliukselle ottavansa
taulujensa aiheikseen "punaisenpunaisen ja mustanmustan Surumarssin"
ja "ihanan Rukouksen Jumalalle". Hän toteutti aiheet muutama vuosi
myöhemmin ja lahjoitti ne Sibeliukselle. Surumarssin nimeksi tuli
lopulta Hautajaissaatto, ja se löytyy ruokasalin seinältä.
Parviaista innoittaneet Sibeliuksen
teemat ovat mitä todennäköisimmin luonnosasteelle jääneestä Marjatta-oratoriosta,
jota Sibelius yritti säveltää Jalmari Finnen tekstiin. Finnen
tekstissä mainitaan juhla, surumarssi ja rukous. Finnen suunnitelmassa
Marjatta rukoilee Jumalaa Jeesus-lapsen pelastamiseksi, mutta
Bönen till Gud -taulussa rukouksen kohteena näyttäisi olevan pieni
tyttö. Ehkä perheen vaiheet tuntenut Parviainen todella kuvasi
taulussaan Kirsti-tytärtä, jonka kuolinvuoteen ääressä Aino Sibelius
on rukoillut Mattilan talossa Keravalla helmikuussa 1900.
Sibelius vastaanotti taulun 1910-luvun alussa ja sijoitti sen
tärkeälle paikalle pianonsa taakse. Vuoden 1927 alussa Parviainen
kysyi Sibeliukselta, käyttikö tämä koskaan sitä Bönen till Gud
-teemaa, jonka hän kuuli aikoinaan Pariisissa. Sibelius vastasi,
että se on hänen kolmannen sinfoniansa finaalissa ja piirsi kirjeeseen
myös nuottiesimerkin. Kyseessä on finaalin puolessavälissä esiin
puhkeava loppuhymni.
Taulu otettiin alas 1990-luvun
alussa, jolloin taustasta paljastui Oscar Parviaisen punaisella
liidulla kirjoittama noin 20 x 80 cm kokoinen teksti: Bönen till
Gud. Teksti paistaa myös kohoumina taulusta peilikuvana, jos teosta
katsoo oikeassa kulmassa.
Uunin oikealla puolella ylhäällä näkyy Werner v. Hausenin (1870-1951)
öljyvärityö "Kukkakimppu". Sen alla on Eero Järnefeltin (1863-1937)
upea guassityö sisarestaan Ainosta. Teos on ilmeisesti vuodelta
1908, luultavasti Margareta-tyttären syntymän 10. syyskuuta 1908
jälkeen.
Oviaukon yläpuolella on Lennart
Segerstrålen (1892-1975) "Joutsenia sumussa" vuodelta 1914. Tarinan
mukaan Segerstråle lähetti taulunsa Sibeliukselle lahjaksi postipakettina.

Oviaukon oikealla puolella seppeleen
alla on signeeraamaton pieni öljyvärityö, joka esittää palmikkopäistä
tyttöä rannalla. Se on Eero Järnefeltin nuoruudenteos sisarestaan
Ainosta, joka istuu ilmeisesti Kallaveden rannalla 1880-luvun
puolivälin jälkeen. Teos joutui Wentzel Hagelstamin haltuun, jolta
Sibelius sen osti marraskuun alussa 1911 Pariisissa. Hinta oli
40 Saksan markkaa (165 nykyeuroa).
Tämän alla on toinen mielenkiintoinen
öljyvärimaisema. Axel Gallén (1865-1931, noin vuodesta 1906 Akseli
Gallen-Kallela) maalasi sen sikarilaatikon kanteen vuonna 1894,
eli hurjan Symposion-kauden jälkeisenä kesänä Sääksmäellä tai
Ruovedellä. Teos edustaa samaa tyylikautta kuin Gallénin Saduksi
kutsuttu Sibeliuksen muotokuva ja fantasiamaisema kirjastossa.
Edellisten alapuolella on pari
50-vuotislahjaa, Gerda Qvistin (1883-1957) pronssireliefi Jean
Sibeliuksesta ja lattialla Eric O.W. Ehrströmin (1881-1934) raudoitettu
tammiarkku. Siihen on talletettu vuoden 1915 kansalaisadressi,
joka sisältää vajaa 15 000 nimeä.
Salin nurkassa on jykevä John
Munsterhjelmin (1879-1925) pronssipatsas Sibeliuksesta vuonna
1909. Kuvanveistäjä muovaili säveltäjän aluksi saveen Berliinissä
huhti-toukokuussa. Patsaasta tehtiin ainakin neljä pronssivalosta.
Tämä valos tuli syyskuussa samana vuotena Suomeen laivarahtina
("83 kg pronssitavaraa Berliinistä"), toinen valos on Ateneumissa
ja loput kaksi jäivät Breitkopf & Härtelin kustantamon omistukseen.
Ainolan kappaleen erottaa muista helposti. Sibelius koristeli
sen vuosia myöhemmin löytämällään hevosenkengällä.
Sohvan takana näkyy kuvanveistäjä Emil Halosen (1875-1950) muovailema
kyyristynyt naisfiguuri vuodelta 1909, jonka Sibelius sai taiteilijalta
50-vuotislahjaksi. Ikkunan oikealla puolella on Albert Edelfeltin
(1854-1905) profiilikuva Sibeliuksesta syksyllä 1904.
Edelfelt käytti samaa aihetta
suuressa freskossaan yliopiston juhlasalissa. Fresko kuvaa Auran
akatemian avajaisten vihkiäiskulkuetta Turun tuomiokirkkoon 1640,
ja Sibelius erottuu saattoväen joukossa. Edelfelt maalasi saattoväkeen
myös muita ystäviään sekä yliopiston väkeä professoreista vahtimestariin.
Kevätlukukauden 1905 alussa teos valmistui ja se oli mallipiirroksineen
yleisön nähtävänä. Varsinainen fresko tuhoutui helmikuun 1944
pommituksissa, mutta sen restauroinnin tulos on nähtävissä yliopiston
juhlasalissa.

Edelfeltin Sibelius-kuvan alapuolella
näkyy Sibeliuksen veljenpojan Christian Sibeliuksen (1910-1951)
tussimaisema vuodelta 1943 ja sen edessä olevan tumman nuottihyllykön
päällä on Sibeliuksen tyttären, taiteilija Heidi Blomstedtin (1911-1982)
muovailemaa keramiikkaa. Näistä oikealle ylös on sijoitettu kaksi
80-vuotis- onnitteluseppelettä vuodelta 1945, Ruotsin ja Suomen
muusikkojen liitoilta, joiden alla on kaksi 50-vuotislahjaa: Wilho
Sjöströmin (1873-1944) öljyvärityö Lohjan kirkosta vuodelta 1905
ja Väinö Hämäläisen (1876-1940) maisema Roomasta samalta vuodelta.

Ikkunan oikealla puolella näkyy
kaksi öljyvärityötä, molemmat 50-vuotislahjoja, Pekka Halosen
(1865-1933) "Talvimaisema" ja Victor Westerholmin (1860-1919)
"Pyökkimetsä". Näistä oikealle olevan antiikkikaapin ja tampuurin
oven pielen välissä on kolme öljyvärimaalausta, joista ylempänä
olevat on tehnyt Aino Sibeliuksen eno, Mihail Konstantinovitsh
Clodt v. Jürgensburg (1833-1902). "Sisäkuva" lienee vuodelta 1888,
mutta "Laatokan rantamaiseman" tekoaika ei ole tiedossa. Clodtin
teosten alapuolella on yksi harvoja Ainolaan ostettuja tauluja.
Tämän "Rantamaiseman" on tehnyt Aino Sibeliuksen veli, Kasper
Järnefelt (1859-1941). Sibeliukset ostivat sen taiteilijan yksityisnäyttelystä
Helsingistä toukokuussa 1932, ja hinta oli 500 silloista markkaa
(145 euroa).